У роботі розглядаються теоретичні основи аналізу конкурентоспроможності готельних підприємств. Визначені поняття конкурентоспроможності, її основні чинники і показники. Досліджені методи оцінки та показники конкурентоспроможності підприємств, визначені сучасні напрямки підвищення конкурентоспроможності підприємств готельної індустрії.
Проаналізовані основні економічні показники діяльності готелю «Рів’єра» та його фінансового стану. Представлені результати комплексного аналізу конкурентного середовища та конкурентних переваг готелю «Рів’єра», виявлені резерви їх покращення.
За результатами аналізу запропоновані рекомендації щодо підвищення конкурентоспроможності послуг готелю «Рів’єра». Обґрунтована доцільність відкриття сауни в готелі, проведені необхідні техніко-економічні розрахунки.
The paper considers the theoretical foundations of the analysis of the competitiveness of hotel enterprises. The concepts of competitiveness, its main factors and indicators are defined. The methods of estimation and indicators of competitiveness of the enterprises are investigated, the modern directions of increase of competitiveness of the enterprises of the hotel industry are defined.
The main economic indicators of the Riviera Hotel and its financial condition are analyzed. The results of the complex analysis of the competitive environment and competitive advantages of the Riviera Hotel are presented, the reserves of their improvement are revealed.
Based on the results of the analysis, recommendations are proposed to increase the competitiveness of the Riviera Hotel services. The expediency of opening a sauna in the hotel is substantiated, the necessary technical and economic calculations are made.