Становлення ринкової економіки України, вихід український регіонів на світові ринки об'єктивно визначають необхідність підвищення конкурентоспроможності територій нашої держави. Одним з основних інструментів просування території, залучення інвестицій, робочої сили та туристів до неї виступає маркетинг, який забезпечує формування іміджу територіальної одиниці. Принципи, інструменти та перспективи використання територіального маркетингу як інструмента підвищення привабливості міст, районів, областей і навіть цілих країн є причиною наукових дискусій і безлічі досліджень вже більш ніж два десятиліття.
The formation of the market economy of Ukraine, the exit of Ukrainian regions to world markets objectively determine the need to increase the competitiveness of the territories of our state. One of the main tools for promoting the territory, attracting investments, labor and tourists to it is marketing, which ensures the formation of the image of the territorial unit. The principles, tools, and perspectives of using territorial marketing as a tool for increasing the attractiveness of cities, districts, regions, and even entire countries have been the cause of scientific discussions and many studies for more than two decades.