Метою дослідження є аналіз сучасних тенденцій управління конкурентоспроможністю підприємства
з метою удосконалення інструментарію стратегічного аналізу. Під час здійснення дослідження використовувався
системно-аналітичний метод, який дозволив визначити, що процес управління конкурентоспроможністю, включає
ряд дій: аналіз та оцінювання суперництва на ринку та оцінювання галузевої конкурентної ситуації на ринку;
дослідження рівня конкурентоспроможності підприємства та аналіз основних конкурентів; аналіз стратегічних зон
господарювання та конкурентне позиціонування; формування концепції та стратегії управління процесом забезпечення
конкурентоспроможності підприємства; впровадження конкурентної стратегії підприємства. Аналіз складу та
структури етапів процесу управління конкурентоспроможністю дозволив обґрунтувати структуру комплексу блоків,
що здійснюють взаємний вплив та сприйнятливі до дії з боку зовнішніх та внутрішніх факторів, що також формують
цілісну багатофункціональну та комплексну систему управління конкурентоспроможністю підприємства. Результати
проведеного аналізу дозволили виявити проблеми досягнення управлінських цілей. Обґрунтовано процес управління бізнес процесами як складової частини управління організацією з метою забезпечення її конкурентоздатності.
The purpose of the research is the analysis of modern trends in the management of the competitiveness of the enterprise
with the aim of improving the toolkit of strategic analysis. Method. During the research, a system-analytical method was used,
which made it possible to determine that the process of managing competitiveness includes a number of actions: analysis and
assessment of competition on the market and assessment of the industry competitive situation on the market; research on the level
of competitiveness of the enterprise and analysis of the main competitors; analysis of strategic business areas and competitive
positioning; formation of the concept and management strategy of the process of ensuring the competitiveness of the enterprise;
implementation of the company's competitive strategy. The results. The analysis of the composition and structure of the stages of
the competitiveness management process made it possible to substantiate the structure of a complex of blocks that exert mutual
influence and are susceptible to the side effects of external and internal factors, which in turn form a whole multifunctional and
complex system of enterprise competitiveness management. The developed algorithm for the development of the program of the
process of ensuring competitiveness includes: determination and prioritization of goals; specification of goals and diagnosis of
resource and time constraints; formation of strategies taking into account short-term and long-term risks; action planning and
determination of strategy stages; creating an organizational structure; establishment of methods and measurement of achieved
results; determination of costs associated with the implementation of the strategy; assessment of the expected effectiveness of
the proposed measures. Practical significance. The results of the analysis made it possible to identify the problems of achieving
management goals. The process of managing business processes as a component of managing an organization in order to ensure
its competitiveness is justified.