Метою статті є аналіз сучасного місця готельних мереж на світовому ринку готельних послуг. У статті
здійснено дослідження ролі готельних мереж у сучасній індустрії гостинності та виявлення основних переваг об’єднання
готелів. Автори надають увагу чинникам впливу на готельну індустрію. Досліджено, що усе різноманіття чинників,
що впливають на стан і розвиток індустрії туризму і гостинності, поділяються на зовнішні та особово-мотиваційні
чинники. Розглядаються причини та цілі об’єднання готелів, а також різноманітні системи управління корпораціями.
Складено рейтинг світових готельних мереж-лідерів та рейтинг найкращих готельних брендів. Проаналізовано переваги
створення готельних мереж. Виявлено, що в умовах множинного впливу галузевих чинників на готельний продукт та
комплексності його самого, одним із найважливіших стратегічних інструментів розвитку нових джерел компетенцій
у готельному бізнесі є кооперація з іншими учасниками галузі та супутніх чи підтримуючих галузей, тобто формування
мереж.
The purpose of the article is to analyze the modern local network in the world market of hotel services. The development
of the system of supranational regulation of the international market of hotel services is characterized by the progressive
implementation of the joint efforts of international organizations to spread common approaches, standards and codes to ensure
the effective development of national hotel businesses in the conditions of transnationalization. It provides for the formation of
international legal acts and a system of international standards, which act as a compilation of the best practices of activity in
the industry. The development of the system of international norms for the regulation of the hotel business is closely related to
the development of the tourist industry. In the studies of foreign and domestic scientists, the issue of the evolution of the norms
of international law, which regulates the tourism sphere in general and the hotel business in particular, has been worked out in
sufficient detail. resistant to the dynamic and sustainable development of the tourism and hospitality industry, its condition and
prospects are under the influence of many factors of both external and internal nature, acting both individually and complexly.
In the stathof, the doslicles rolitchen of the hotel doe and the hospitality chairs. The authors pay attention to factors affecting the
hotel industry. It has been studied that all the variety of factors affecting the state and development of the tourism and hospitality
industry are divided into external and personal motivational factors. The reasons and goals of unification, as well as various
corporate management systems, are considered. The rating of the world's leading hotel chains and the rating of the best hotel
brands have been compiled. The advantages of creating hotel chains are analyzed. It was revealed that in the conditions of the
multiple influence of industry actors on the hotel product and its complex, one of the found strategic tools for the development of
new sources of competences in the hotel business is cooperation with other participants in the industry and related or those that support the industry, i.e. form a network.