Метою статті є дослідження особливостей та механізмів корпоративної соціальної відповідальності
та її місця у забезпеченні ефективної системи управління взаємовідносинами банків зі стейкхолдерами. У роботі
визначено, що соціальна відповідальність передбачає добровільні дії банку, спрямовані на те, щоб у своїй діяльності
враховувати інтереси суспільства, працівників, партнерів та інших стейкхолдерів. Корпоративна етика банку являє
собою певну культуру взаємодії керівництва і персоналу між собою і з зовнішніми стейкхолдерами. Деталізовано основні
кількісні критерії оцінювання рівня соціальної відповідальності банків через встановлення взаємовідносин: персонал
(трудова відповідальність), споживачі, бізнес-партнери, суспільство та навколишнє середовище, держава (економічна
відповідальність). З погляду управління соціальною відповідальністю у банках України доведено, що ця система поступово
набирає обертів щодо сприйняття її стейкхолдерами. Банки реалізують соціальну активність, але цільові аудиторії
не завжди зацікавлені в ознайомленні із соціальною відповідальністю або самі установи недостатньо афішують свої
успіхи у цьому напрямку діяльності. Дотримання соціальної відповідальності – це визначення зобов’язань, філософія
поведінки управлінського персоналу, що впливає на поведінку, дії всього персоналу банку та сприяє сталому розвитку
не лише самого підприємства, а й суспільства в цілому. У висновках наголошується, що сучасні принципи управління
повинні сприяти формуванню комплексу дій, націлених на забезпечення безпеки та розвитку суб’єктів внутрішнього
(добробут співробітників, акціонерів) і зовнішнього середовища банку (розвиток суспільства, збереження навколишнього
середовища) зокрема, та людства в цілому, не порушуючи цінностей та правил, на яких базується корпоративна культура.
In the article, the author considers the main aspects of the place of corporate social responsibility in ensuring an effective
system of managing the relationship between banks and stakeholders. The purpose of the research article is to study the features and
mechanisms of corporate social responsibility and its place in ensuring an effective system of managing the relationship between
banks and stakeholders. It is substantiated that the social responsibility of business today is not only the reality of today, but also an
urgent need of the world community. The management of a modern bank is one of the most important areas of activity, as banks have
become at the center of economic, political and social nature. Therefore, there is a need to choose an adequate efficiency model;
development and implementation of a system of tools that allow at all levels of the bank to make sound management decisions on
resource provision in order to increase its value for all stakeholders, expressed in its profitability and stability of financial relations
between them. The paper identifies that social responsibility involves voluntary actions of the bank aimed at taking into account
the interests of society, employees, partners and other stakeholders. The bank's corporate ethics is a culture of interaction between
management and staff among themselves and with external stakeholders. The author of the article identifies the main quantitative
criteria for assessing the level of social responsibility of banks through the establishment of relationships, namely: staff (labor
responsibility), consumers, business partners, society and the environment, the state (economic responsibility). It is proved that the
observance of the principles of social responsibility is the definition of responsibility, the philosophy of management behavior that
influences the behavior, actions of all bank staff, which in turn contributes to sustainable development not only the company but
society as a whole. In the conclusions of the article, the author emphasizes that modern management principles should contribute
to the formation of a set of actions aimed at ensuring security and development of internal (welfare of employees, shareholders)
and external environment of the bank (social development, environment) and humanity as a whole rules. Corporate culture is based
on them.