У роботі розглядається доцільність надання послуг з адаптації іноземних студентів до навчання в закладах вищої освіти України: розглянуті поняття та специфічні особливості освітніх послуг; охарактеризовані різновиди освітніх послуг у сфері освіти в Україні; описані особливості навчання іноземних громадян.
Проаналізовано стан надання освітніх послуг з підготовки іноземних студентів до навчання і Україні, досліджено стан сучасної системи підготовки іноземних студентів в Україні; визначені проблеми адаптації іноземних студенів до навчання в закладах вищої освіти України. Розглянуто досвід «Hochschule Mittweida» з організації підготовчих курсів для іноземних громадян.
Визначені стратегічні вектори розвитку освітніх послуг з підготовки іноземних студентів в Україні. Запропоновано комплексні заходи щодо поліпшення системи підготовки іноземних студентів для забезпечення належного рівня мовної підготовки. Обґрунтовано доцільність функціонування коледжу з підготовки іноземних студентів при закладі вищої освіти.
The work examines the feasibility of providing services for the adaptation of foreign students to study in higher education institutions of Ukraine. The concepts and specific features of educational services have been considered; the types of educational services in the field of education in Ukraine have been characterized; the peculiarities of studying foreign citizens have been described.
The state of providing educational services for the preparation of foreign students for study in Ukraine has been analyzed, the state of the modern system of training foreign students in Ukraine has been investigated; the main problems of adaptation of foreign students to study in higher education institutions of Ukraine have been identified. The experience of "Hochschule Mittweida" in organizing preparatory courses for foreign citizens has been considered.
The strategic vectors of the development of educational services for the training of foreign students in Ukraine have been determined. Comprehensive measures have been proposed to improve the system of training foreign students to ensure the proper level of language training. The expediency of the operation of a college for training foreign students at a higher education institution has been substantiated.