У статті визначено сутність поняття корпоративна соціальна відповідальність та досліджено оцінку
впливу корпоративної соціальної відповідальності на діяльність підприємств. Висвітлено стан корпоративної соціальної
діяльності в Україні та зазначено про вплив війни на її розвиток. Перелічено основні переваги, які отримують компанії
при управлінні підприємством на засадах корпоративної соціальної відповідальності. На прикладі ТОВ «МЕДІА-МАКС»
досліджено та апробовано модифіковану матрицю SPACE-аналізу, що призначений для оцінки стану та вибору подальшої
стратегії для компанії. Побудовано матрицю стратегічного положення корпоративної соціальної відповідальності за
методом SPACE-аналізу. Виявлено шляхи подолання слабких сторін при веденні відповідальної діяльності та визначено
перспективи відповідальної діяльності в контексті стратегічного розвитку підприємства ТОВ «МЕДІА-МАКС».
The article defines the essence of the concept of corporate social responsibility and reviews recent studies aimed at
assessing the impact of corporate social responsibility in the activities of enterprises. The state of corporate social activity in
Ukraine is highlighted and the influence of the war on its development is indicated. The main advantages that companies receive
when managing an enterprise on the basis of corporate social responsibility are listed, namely: improving relations with interested
parties, increasing the trust of consumers and investors, as well as reducing risks associated with business sustainability. Using
the example of "MEDIA-MAX" LLC, a modified SPACE-analysis matrix designed to assess the state and choose a further strategy
for the company was studied and tested. A matrix of the strategic position of corporate social responsibility has been built by the
method of SPACE analysis. The ways of overcoming weaknesses in the conduct of waste management activities and the prospects
of responsible activities in the context of the strategic development of the MEDIA-MAX LLC enterprise have been identified. The
conducted research showed that the implementation of CSR principles at "MEDIA-MAX" LLC has the greatest impact on the
financial condition and financial attractiveness of the enterprise, as well as on its internal and external environment, ensuring the
stability of the environment. The positive impact of the implementation of the CSR strategy on increasing the competitiveness of
the enterprise by improving its image, increasing sales volumes, penetrating international markets, attracting and retaining loyal
customers, using advanced technologies, reducing costs and attracting investments has been proven.