Випускна кваліфікаційна робота складається із двох розділів. У роботі розглядаються психологічні особливості розвитку дітей дошкільного віку, особливості формування мовлення та використання арт-терапії як фактор розвитку функцій мовлення у дітей дошкільного віку. Було розкрито: психологічні особливості дітей дошкільного віку; особливості формування функцій мовлення у дітей дошкільного віку (активне становлення фонетичної сторони мови, розвиток зв’язного мовлення та формування комунікативних функцій мови); сутність метода арт-терапії як фактору розвитку функцій мовлення у дітей дошкільного віку.
В результаті емпіричного дослідження визначено, В результаті емпіричного дослідження визначено, що у дітей дошкільного віку з порушеннями функцій мовлення виражені прояви комунікативної дезадаптації, підвищеного рівня тривоги, знижену самооцінку на тлі мовленнєвих порушень та недорозвитку емоційно-вольової сфери.
Практичне значення дослідження задають новий вектор у виборі технологій формування зв'язного мовлення дітей дошкільного віку із порушеннями мовленнєвого розвитку та можуть бути використані в: роботі психолога закладу дошкільної освіти; індивідуальному консультуванні
The graduation thesis consists of two sections. The work examines the psychological features of the development of preschool children, the features of speech formation, and the use of art therapy as a factor in the development of speech functions in preschool children. It was revealed: psychological features of preschool children; peculiarities of the formation of speech functions in preschool children (active formation of the phonetic side of speech, development of coherent speech and formation of communicative functions of speech); the essence of the art therapy method as a factor in the development of speech functions in preschool children.
As a result of an empirical study, it was determined, as a result of an empirical study, that preschool children with disorders of speech functions have pronounced manifestations of communicative maladaptation, increased anxiety, low self-esteem against the background of speech disorders, and underdevelopment of the emotional and volitional sphere.
The practical significance of the research is that it sets a new vector in the selection of technologies for the formation of coherent speech of preschool children with speech development disorders and can be used in: the work of a psychologist in a preschool education institution; individual counseling.