У статті розглянуто сутність та особливості методики покращення бізнес-процесів на підприємствах
Lean Six Sigma. Метою статті є дослідження ключових аспектів і особливостей Lean Six Sigma для покращення якості
та підвищення ефективності виробничих процесів на підприємствах. Для досягнення поставленої мети використано
методи аналізу, аналогії та порівняння. Розглянуто покладені в основу Lean Six Sigma підходи до управління якістю:
Lean management та Six Sigma. Проаналізовано недоліки окремих концепцій та переваги їх синтезу. Визначено роль Lean
Six Sigma у сучасному бізнесі. Практична значимість дослідження полягає у наданні рекомендацій для організацій щодо
впровадження цієї концепції з метою покращення якості своїх процесів, досягнення успіху та конкурентних переваг.
It is considered the essence and features of the Lean Six Sigma as a way of improving business processes at enterprises.
The aim of the study is to demonstrate the key aspects and features of the Lean Six Sigma, which is used to improve the quality
and efficiency of production processes at enterprises. The methods of analysis, analogy and comparative analysis are used to
achieve the formulated goals. The approaches of quality management as the basis of this methodology are considered. Lean
management, which focuses on the elimination of redundant processes and minimizing losses, and Six Sigma, which is aimed
at reducing the variability of processes, improving them through the elimination of defects and improving predictability. The
shortcomings of individual concepts and the advantages of their synthesis are analyzed. The advantages include a constant desire
to reduce losses and improve quality, focus on customer needs, and participation of all levels of employees in process improvement.
The implementation of Lean Six Sigma affects both economic growth and the improvement of the atmosphere within the team. The
importance of personnel training for the successful implementation of the methodology is emphasized. The role of Lean Six Sigma
in modern business is determined. Examples of successful application of the methodology in various fields and benefits from its
use are given. The practical significance of the study is to provide recommendations for companies to implement this concept to
improve the quality of their processes, achieve success and competitive advantage are provided.