У статті розглянуто вплив концепції вартісно-орієнтованого управління (VBM, Value Based Management) на
формування вартості підприємства. Встановлено, що обрана тема була предметом досліджень багатьох науковців,
проте є недостатньо висвітленою у розрізі дослідження чинників, що впливають на вартість підприємства та
ефективність його діяльності. Визначено необхідність пошуку дієвих механізмів управління вартістю підприємства з
використанням сучасних концепцій актуальність яких стрімко зростає. Зазначено, що отримання прибутку у певному
періоді не гарантує його одержання у наступному періоді через те що в умовах динамічного розвитку зовнішнього
середовища підприємець повинен обирати різні критерії прибутковості.
В умовах невизначеності управління вартістю підприємства є складним процесом у розрізі аналізу статистичних
показників діяльності та їх оцінки. Тому максимізація вартості підприємства є найбільш оптимальним критерієм для
визначення ефективності діяльності та демонструє сукупну характеристику фінансових показників, у яких зацікавлені
стейкхолдери. Для ефективної реалізації стратегічних планів у діяльності підприємства розглянуто чинники, які
впливають на вартість підприємства та враховують ендогенні (внутрішні) та екзогенні (зовнішні) фактори. Розглянуто
залежність ринкової вартості підприємства (РВП) від етапів його розвитку. Представлено механізм управління
вартістю бізнесу (підприємства) на засадах концепції Value-based management, яка охоплює діяльність підприємства
на всіх рівнях та сприяє досягненню стратегічної цілі – максимізація вартості бізнесу в залежності від системних
характеристик, які мають циклічний характер стратегічних та тактичних управлінських рішень, що базуються
на системі взаємопов’язаних показників ефективності та нормативах. Рекомендовано для максимізації вартості
підприємства впроваджувати концепцію вартісно-орієнтованого управління (VBM, Value Based Management), яка дає
можливість передбачити настання певних подій та підготувати прогнозовані альтернативні рішення.
The article considers the influence of the concept of value-oriented management (VBM, Value Based Management)
on the formation of enterprise value. It is determined that the chosen topic has been the subject of research by many scientists,
however, it is not sufficiently covered in the context of studying the factors that affect the cost of enterprise and the efficiency of
its activities. The need to find effective mechanisms for managing the cost of enterprise using modern concepts, the relevance of
which is growing rapidly, has been determined. It is noted that making a profit in a certain period does not guarantee its receipt
in the next period due to the fact that in the conditions of dynamic development of the external environment. Under conditions
of uncertainty, enterprise value management is a complex process in terms of analyzing statistical performance indicators and
evaluating them. Therefore, maximizing the value of the enterprise is the most optimal criterion for determining the efficiency
of activities and demonstrates the aggregate characteristics of financial indicators in which stakeholders are interested. For the
effective implementation of strategic plans in the activities of the enterprise, the factors that affect the cost of the enterprise and
take into account the endogenous (internal) and exogenous (external) factors are considered. The dependence of the market value
of enterprise (RVP) on the stages of its development is considered. The mechanism of business (enterprise) value management is
presented on the basis of the concept of Value-based management, which covers the activities of the enterprise at all levels and
contributes to the achievement of the strategic goal - maximizing the value of the business depending on the system characteristics,
which have a cyclical nature of strategic and tactical management decisions based on a system of interrelated performance
indicators and standards. Recommended for value maximization enterprises to implement the concept of Value-Based Management
(VBM), which makes it possible to predict the occurrence of certain events and prepare predictable alternative solutions.