Стаття присвячена вирішенню проблеми підвищення ефективності праці
науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти України в умовах війни. Визначено
критерії рейтингової оцінки професійної діяльності і досягнень науково-педагогічних
працівників закладів вищої освіти. Предметом дослідження є ефективне використання
науково-педагогічного потенціалу вищої школи. Метою статті є дослідження теоретичних
засад системної методології кадрового забезпечення якості системи управління персоналу
вищої школи України, що включає аналіз розвитку національної системи кадрового
забезпечення. Методологічною базою дослідження є закони та закономірності економічного
розвитку, системний підхід, наукові праці вітчизняних вчених та зарубіжних фахівців,
нормативно-правові акти України, що регламентують діяльність закладів вищої освіти. У
дослідженні узагальнено системи оцінювання якості, розглянуто особливості зарубіжного
досвіду формування рейтингу та динаміку розвитку національної системи кадрового
забезпечення закладів вищої освіти. Проаналізовано фундаментальні положення теорії
побудови систем управління в контексті концепції сталого розвитку економіки України.
Розглянуто та проаналізовано методи формування ефективної праці, у результаті чого
виявлено чинники впливу на ефективність роботи науково-педагогічних працівників закладів
вищої освіти. Досліджено освітньо-кваліфікаційну відповідність потребам ринку праці у
вищій школі. Практична значимість роботи полягає у запропонованих заходах щодо
формування ефективної системи функціональної взаємодії науково-педагогічного персоналу,
відповідності потребам ринку праці, які полягають у створенні стимулів, підтримці та
сприятливих умовах для професійного розвитку, наукових дослідженнях та навчанні,
сприянні міжнародній співпраці і використанні передового світового досвіду.
The article is devoted to solving the problem of the work efficiency increasing of
scientific and pedagogical workers of higher educational institutions of Ukraine in the war
conditions. The criteria for the rating assessment of the professional activity and achievements of
scientific and pedagogical workers of higher education institutions are determined. The subject of
the research is an effective use of scientific and pedagogical potential of the higher school. The
purpose of the article is to study the theoretical foundations of the system methodology of
personnel quality assurance of the personnel management system of the higher school of Ukraine,
which includes an analysis of the national personnel system development. The methodological
basis of the research is laws and regularities of economic development, a systematic approach,
scientific works of domestic scientists and foreign specialists, normative legal acts of Ukraine,
which regulating the activity of higher education institutions. The study summarizes quality
assessment systems, considers the features of foreign experience of rating formation and the
dynamics development of the national system of personnel ensuring of higher schools.
Fundamental provisions of building management systems theory in the context of sustainable
development concept of the Ukrainian economy are analyzed. The methods of effective work
formation are considered and analyzed, as a result of which the influencing factors on the work
effectiveness of scientific and pedagogical employees of universities are identified. The
educational and qualification compliance with the needs of the labor market in higher education
was studied. The practical significance of the work lies in the proposed measures for the formation
of an effective system of functional interaction of the scientific and pedagogical staff, compliance
with the needs of the labor market, which consist in the creation of incentives, support and
favorable conditions for professional development, scientific research and training, promotion of
international cooperation and using of advanced global experience.