Трансформаційні процеси, що активізувалися останнім часом
в національному освітньому просторі у зв’язку з реальними перспективами нашої країни стати
членом Євросоюзу актуалізують необхідність дослідження феномену освіти з точки зору
філософсько-антропологічного дискурсу. Гостро постає перед національним освітянським
співтовариством досить актуальна проблема, яка стосується осмислення зазначених проце-
сів в контексті європейських ціннісних пріоритетів та філософської рефлексії освіти в цілому
як процесу саморозвитку особистості, і як світогляду у зв’язку з усвідомленням складності
і особливо не лінійності сучасного світу, що розвивається. Метою статті є філософський
аналіз сучасних проблем вищої освіти як вирішального фактору розвитку суспільства на
етапі його інтеграції в західноєвропейський соціально-економічний, культурологічний,
освітянський простір. Методологічна основа дослідження зумовлена поставленою метою
і завданнями роботи та характеризується застосуванням теоретичних принципів діалектич-
ного поєднання аналізу і синтезу, історичного та логічного підходів, порівняння та аналогії,
а також гіпотетико-дедуктивного, компаративістського, структурно-функціонального та гер-
меневтичного методів. Результати дослідження. Було зроблено висновок, що сучасний етап
розвитку вищої освіти в країні потребує докорінних змін в ставленні до соціогуманітарної
освіти в процесі формування фахівців нової генерації, майбутня життєдіяльність яких буде
безпосередньо пов’язана з входженням в соціокультурний сучасний єврейський життєвий про-
стір. Наголошується, що нинішнє покоління учасників освітнього процесу є не лише свідком,
а й учасником формування нових європейських стандартів освіти, що відповідали би вимогам
часу. Підкреслюється важливість формування компетентностей, що сприяють розвитку сві-
тоглядно-ціннісних якостей фахівця, які б найкращим чином розкривали його індивідуальний
ментальний потенціал як людини сучасного західноєвропейського соціального світу. Акценту-
ється увага на тому, що на сучасному етапі розвитку українського суспільства як країни-кан-
дидата в Євросоюз освітній фактор стає критично важливим. Саме на цій підставі є важли-
вою актуалізація соціогуманітарних проблем, пов’язаних з дослідженням та використанням
потенціалу людини як головного фактору розвитку українського суспільства.
The transformation processes that have recently intensified in
the national educational space in connection with the real prospects of our country to become a member
of the European Union, actualize the need to study the phenomenon of education from the point
of view of philosophical and anthropological discourse. The national educational community faces
a rather urgent problem concerning the understanding of these processes in the context of European
value priorities and the philosophical reflection of education in general as a process of personal selfdevelopment,
and as a worldview in connection with the awareness of the complexity and especially
the non-linearity of the developing world. The purpose of the article is a philosophical analysis
of modern problems of higher education as a decisive factor in the development of society at the stage
of its integration into the Western European socio-economic, cultural, and educational space. The
methodological basis of the study is determined by the set goal and objectives of the work and is
characterized by the application of theoretical principles of the dialectical combination of analysis
and synthesis, historical and logical approaches, comparison and analogy, as well as hypotheticaldeductive,
comparative, structural-functional and hermeneutic methods. Research results. It was
concluded that the current stage of development of higher education in our country requires fundamental
changes in relation to socio-humanitarian education in the process of forming specialists of a new
generation, whose future life activities will be directly related to entry into the socio-cultural modern
European living space. It is noted that the current generation of participants in the educational
process is not only a witness, but also a participant in the formation of new European education
standards that meet the requirements of the time. The importance of developing competencies that
contribute to the development of a specialist’s ideological and value qualities, which would best
reveal his individual mental potential as a person in the modern Western European social world, is
emphasized. Attention is focused on the fact that at the present stage of development of Ukrainian
society as a candidate country for the European Union, the educational factor becomes critically
important. It is on this basis that it is important to update socio-humanitarian problems related to
the research and use of human potential as the main factor in the development of Ukrainian society.