Випускна кваліфікаційна робота складається з трьох розділів. У роботі розглядаються особливості розвитку особистісної рефлексії у юнацькому віці. Проаналізовано ступень розробленості проблеми рефлексії у наукової філософської і психологічної літератури. Визначено поняття, сутність та структура рефлексії. Виявлено особливості юнацького віку, які впливають на розвиток особистісної рефлексії. З’ясовано зв’язок між рефлексією, як провідним засобом розвитку та самосвідомістю, самопізнанням, самовдосконаленням та саморозвитком в юнацькому віці. Емпірично досліджено фактори, які впливають на розвиток особистісної рефлексії у юнацькому віці.
В результаті емпіричного дослідження визначено, бiльшicть опитyваних юнакiв мають cеpеднiй piвень pефлекcивноcтi, а cаме 42 pеcпонденти з 50-ти. Iнтеpнальний локyc pольового конфлiктy мають 25 оciб та задовiльний piвень оcобиcтicної зpiлоcтi мають майже вci pеcпонденти – 49 оciб.
Практичне значення роботи полягає в тому, що зазначеним комплексом методик можуть користуватися психологи та педагоги для діагностики рівня розвитку рефлексії, локусу рольового конфлікту, особистісної зрілості юнаків. Виявлені особливості розвитку особистісної рефлексії у юнацькому віці можуть бути використані викладачами психології вищих навичальних закладів при проведенні занять з навчальних дисциплин: «Вікова психологія», «Загальна психологія», «Психологія особистості».
peculiarities of the development of personal reflection in youth. The degree of development of the problem of reflection in scientific philosophical and psychological literature is analyzed. The concept, essence and structure of reflection are defined. The features of youth that affect the development of personal reflection have been revealed. The connection between reflection as a leading means of
development and self-awareness, self-knowledge, self-improvement and self-development in youth has been clarified. Factors influencing the development of personal reflection in youth were empirically investigated.
As a result of the empirical research, it was determined that most of the interviewed youth have an average level of reflexivity, that is 42 respondents out of 50. There are 25 respondents, that have an internal field conflict and almost all respondents have a satisfactory level of personal maturity - 49 persons.
The practical significance of the work is that psychologists and teachers can use the specified set of methods to diagnose the level of development of reflection, the locus of role conflict, and the personal maturity of young people. The identified features of the development of personal reflection in youth can be used by psychology teachers of higher educational institutions when conducting classes in the academic disciplines: "Age Psychology", "General Psychology", "Psychology of personality"