Метою статті є розвиток методичних засад реалізації конкурентної стратегії підприємств на основі
використання інструментарію концепції TQM. У процесі дослідження використано метод порівняльного аналізу та
групування (для виділення сутності, переваг та недоліків методів та інструментів TQM), метод зіставлення (для
встановлення відповідності методів та інструментів TQM виду конкурентної стратегії). У статті розглянуто
такі методи та інструменти концепції Total Quality Management, як методика розгортання функції якості QFD;
методика аналізу причин та наслідків відмов FMEA; методи Тагуті; методологію «шість сігм»; методологію Кайдзен.
Запропоновано використовувати методи та інструменти QFD для реалізації окремих видів конкурентної стратегії.
The purpose of this article is the development of methodological principles for the implementation of the enterprises’
competitive strategy based on the use of the TQM concept toolkit. Competitive strategy is interpreted as a strategy built on the basis
of a sustainable competitive advantage of an enterprise in a strategic business segment in competitive conditions. In the research
process, the method of comparative analysis and grouping was used (to highlight the essence, advantages and disadvantages of
Total Quality Management methods and tools), the comparison method (to establish the compatibility of TQM methods and tools
with the type of competitive strategy). The article discusses such methods and tools of the Total Quality Management concept as
the method of Quality Function Deployment (QFD); method of Failure Mode and Effects Analysis (FMEA); Taguti methods; "six
sigma" methodology; Kaizen methodology. The quality function deployment methodology QFD aims to create a product with better
than the competitor's characteristics, which will have high value for the consumer and low cost due to the reduction of rework costs.
The method of analyzing the consequences and causes of failures FMEA allows you to assess risks and possible losses in advance,
that is, to identify them at the stage of product design. Taguti's methods provide an opportunity to design products and processes
aimed at increasing quality while reducing costs. The "six sigma" methodology allows to improve the quality and efficiency of
the process by reducing its variation and defects. The Kaizen methodology assumes continuous improvement of the process and
product, which is carried out gradually and does not require significant costs. It is proposed to use QFD methods and tools to
implement certain types of competitive strategy.