На основі парадигми «половці – автохтони» у статті акцентовано на половецькому походженні князя Мамая, на його ініціативі захисту геополітичних інтересів поліетнічного світу Лівобережної України у часі розпаду Золотої Орди. Встановлена історична ретроспектива уможливлює відповідь на питання «чому Мамай – центральний образ народних картин: «мамайок»».
На основе парадигмы «половцы – автохтоны» в статье сделан акцент на половецком происхождении князя Мамая, на его инициативе защиты геополитических интересов полиэтнического мира Левобережной Украины во время распада Золотой Орды. Установленная историческая ретроспектива сделала возможным ответ на вопрос «почему Мамай – центральный образ народных картин: «мамаек»».
On the basis of the paradigm of «Kumans – autochthonous» in the article accented on the origin of the Kumanian prince of Mamaia, on his initiative, the protection of the geopolitical interests of a multi-ethnic world of Left-Bank Ukraine during the collapse of the Golden Horde. Installed historical retrospective made it possible to answer the question «Why the Mamai – the central image of the popular paintings: «mamaiok».