Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10539
Title: Перспективи розвитку страхування морських перевезень в Україні
Other Titles: Prospects for development of insurance of marine transportation in Ukraine
Authors: Бондаренко, П.В.
Сташкевич, Н.М.
Bondarenko, P.
Stashkevich, N.
Citation: Бондаренко П. В. Перспективи розвитку страхування морських перевезень в Україні [Електоронний ресурс] / П. В. Бондаренко, Н. М. Сташкевич, В. Г. Бондаренко // Причорноморські економічні студії. Гроші, фінанси і кредит. – 2019. – Вип. 42. – С. 169-175. – Режим доступу: http://bses.in.ua/journals/2019/42_2019/33.pdf
Issue Date: 2019
Keywords: страхування
ризики
страхові послуги
insurance
risk
insurance services
стаття
Abstract: У статті розглянуто дослідження особливостей страхування морських перевезень в Україні. Сформульовано підходи щодо міжнародного досвіду системи страхування морських перевезень в Україні. Наведені приклади загальних тенденцій на страховому ринку в розрізі страхування морських перевезень в Україні. Охарактеризовані перспективи розвитку страхування морських перевезень в Україні. представлена інформація про вантажоперевезення на морському транспорті, кількість і динаміка зміни кількості страхових компаній на ринку морських вантажоперевезень. Проведено аналіз морського страхування в Україні який дозволив виділити проблеми в його організації. Охарактеризовані страховики, які пропонують судновласникам значно вужчими обсяг страхового покриття в порівнянні з розвиненими країнами. Виявлено в звітності страховиків не виділяється окремо страхування вантажів та багажу (вантажобагажу), що перевозяться морським транспортом, тому можливо проаналізувати стан і тенденції розвитку в цьому напрямку.
The peculiarity of marine insurance is that it is highly professional. To implement it, the company must have the necessary and up-to-date information base, as well as a team of skilled and experienced specialists. Unfortunately, many Ukrainian insurance companies underestimate the complexity and specificity of maritime insurance and take up this activity without expertise or trained specialists. As a result, ships are insured as coastal property, and issued insurance contracts do not meet the international requirements for the insurance of marine risks. Moreover, such companies often go to dumping, resulting in the size of insurance premiums are reduced to negligible quantities, for which it is impossible to transfer the risk of reinsurance. Thus, at the initial stage of insurance, a situation arises where, in the event of an insured event, the insurance indemnity will not be paid. All this undermines customer confidence in the Ukrainian insurance market as a whole. One of the problems is the poor technical state of inland water transport in Ukraine. At the same time, the prospects for the development of the market, in many respects, will depend on the pace of implementation of state programs for updating the domestic sea and river fleet. Tariff policy, taxation system in the Navy should be directed not so much to replenish the funds of the state treasury as, first of all, they should aim at promoting and improving the financial condition of shipowners and reducing their dependence on state subsidies, which is already decreasing from year by year. In the context of lowering the budget financing of the maritime industry, it is also appropriate to create a favorable climate for domestic and foreign investors who are ready to invest in the development of the Ukrainian Navy. It should be noted that according to statistics, most of the accidents are not due to technical parameters of the vessel, but as a result of the unpreparedness of ships to emergency situations, due to the decrease in the number of crew and its lack of training. In our country, the professionalism of sailors and rivers remains at a rather high level. Another problem is that insurance companies that do not have sufficient expertise and expertise in attracting insurers through dumping, but in the event of an insurance event, the insurance indemnity is not paid in full or not at all, which undermines the confidence in the insurance market as a whole . In connection with this, there is a need for the training of professionals who carry out maritime insurance.
URI: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10539
Appears in Collections:Кафедра фінансового менеджменту та фондового ринку



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.