Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10908
Title: Modernization of the contemporary educational system: socio-philosophical aspect
Other Titles: Модернізація сучасної освітньої системи: соціально-філософський аспект
Authors: Yushkevych, Y.
Юшкевич, Ю.С.
Citation: Yushkevych Y. Modernization of the contemporary educational system: socio-philosophical aspect / Y. Yushkevych // Comprehension of the formation of the world in different philosophical approaches : collective monograph. – Lviv-Toruń : Liha-Pres, 2019. – P. 170-191.
Issue Date: 2019
Publisher: Liha-Pres
Keywords: democratization
higher education
humanitarization
modernization of Ukrainian education
responsibility
student-centered learning model
quality of education
trust
відповідальність
вища освіта
гуманітаризація
демократизація
довіра
модернізація української освіти
студентоцентрична модель навчання
якість освіти
глава з книги
Abstract: The article deals with the process of modernization of Ukrainian education in the context of European integration. The article argues the process of modernizing of the national education system in the conditions of European integration can be defined as progressive dynamic development in the direction of improving the quality of education and its economic efficiency, humanization and humanitarization of the educational space. It has been defined that the optimal form of modernization of the higher education system is the introduction of a the student-centered learning model, the conceptual basis of which is personalization, competence-based approach, ensuring the implementation of the principle of freedom and the formation of a sense of responsibility for their own learning. The article also demonstrated that the European integration processes, that characterized the development of the modern Ukrainian society, necessitate the democratization of the social, political and cultural life of our state. Therefore, the building of education on democratic principles that not only provides Ukraine with the opportunity of harmonious integration into the European educational space, but also becomes an urgent necessity for the general democratization of society. It was concluded, that the vocation of the modern education system is the formation of a sense of self-responsibility to oneself and society, and the constituent principle that all components of this system, in particular the participants in the educational process, should interact is trust.
У статті розглядається процес модернізації української освіти в контексті європейської інтеграції. У статті аргументовано, що процес модернізації національної системи освіти в умовах європейської інтеграції можна визначити як прогресивний динамічний розвиток у напрямку підвищення якості освіти та її економічної ефективності, гуманізації та гуманітаризації освітнього простору. Визначено, що оптимальною формою модернізації системи вищої освіти є впровадження моделі, орієнтованої на студентів, концептуальною основою якої є персоналізація, компетентнісний підхід, що забезпечує реалізацію принципу свободи та формування почуття відповідальності за власне навчання. У статті також продемонстровано, що євроінтеграційні процеси, які характеризують розвиток сучасного українського суспільства, потребують демократизації суспільного, політичного та культурного життя нашої держави. Тому побудова освіти на демократичних засадах, не лише надає Україні можливість гармонійної інтеграції в європейський освітній простір але й стає нагальною потребою загальної демократизації суспільства. Зроблено висновок, що покликанням сучасної системи освіти є формування почуття власної відповідальності перед собою та суспільством, а головним принципом, згідно якого повинні взаємодіяти всі компоненти цієї системи, зокрема учасники навчального процесу, є довіра.
URI: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10908
Other Identifiers: doi.org/10.36059/978-966-397-145-2/170-191
Appears in Collections:Кафедра філософії, історії та політології



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.