Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12943
Назва: Підходи до формування концепції бізнес-моделі та напрями їх застосування у банках
Інші назви: Approaches to the business model concept formation and directions of their application in banks
Автори: Онищенко, Ю.І.
Onyshchenko, Yu.
Бібліографічний опис: Онищенко Ю. І. Підходи до формування концепції бізнес-моделі та напрями їх застосування у банках / Ю. І. Онищенко // Інфраструктура ринку. – 2020. – Вип. 49. – C. 280–285.
Дата публікації: 2020
Ідентифікатор DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct49-49
Ключові слова: банк
бізнес-модель
бізнес-модель банку
онцепція бізнес-моделі
інновація
bank
business model
bank business model
business model concept
innovation
Короткий огляд (реферат): В статті досліджено еволюцію теоретико-практичних підходів щодо формування концепції бізнес-моделі фірми. Концепція «бізнес-моделі» зазнала активного розвитку протягом останнього двадцятиріччя і спрямована на формування інноваційної бізнес-моделі, заснованої на використанні цифрових технологій. Напрямок створення інноваційних бізнес-моделей був закладений Г.Чесборо в концепції відкритих інновацій. Дослідження розвитку концепції бізнес-моделі показало необхідність розробки зручного інтерфейсу, який при відповіді на прості питання дозволяє не тільки сформувати бізнес-модель, але й відобразити її інноваційні можливості. Ідея формування інноваційної бізнес-моделі на основі досліджуваних концепцій може бути використана у всіх галузях економіки з урахуванням їх специфіки. Автором запропоновано напрями застосування концепцій бізнес-моделі у діяльності банків. Конкурентоспроможність бізнес-моделі банку досягається завдяки правильному баченню ключових аспектів створення нової цінності, яка базується на інновації.
The article is devoted to the study of the evolution of theoretical and practical approaches to the business model concept formation. With the spread of the Internet and the emergence of e-commerce, there was an objective need to implement a tool for analysis and management, which allowed in a short time to identify reserves for efficiency and profitability, provide analysis and evaluation of consumer value. Such a tool was the business model concept formation. If the business model concept was first developed only in theoretical research, it was gradually improved in practice by well-known economists in response to the changing environment, which began to change more dynamically with the advent of the Internet. The concept of "business model" has undergone active development over the past twenty years and is aimed at forming an innovative business model based on the use of digital technologies. The idea of innovative business models was laid down in the concept of open innovations. Analysis of the evolution of the business model concept has showed that its formation and development has been based on the development of technological innovations that must meet the needs of business, but be converted into technical and economic requirements for the information system, formulated in appropriate terms. Conducted study has showed the need to develop a user-friendly interface that in the way of answering simple questions, has allowed not only to form a business model, but also to reflect its innovative capabilities. The idea of an innovative business model formation on the base of the studied concepts can be used in all sectors of economy, taking into account its specifics. The directions of business model concept application in the bank activity have been offered. We emphasize that the business model of the bank, which will be based on innovations: the idea of a new product or service, how to create it, approaches to working with consumers and partners - will ensure the functioning of the bank in the long run. The competitiveness of the bank's business model is achieved through a correct vision of the key aspects of creating new value based on innovation. In highly competitive environment, a bank's ability to operate successfully for a long time depends on how structured its business model is in terms of creating consumer value and making a profit.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12943
Розташовується у зібраннях:Кафедра банківської справи



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.