Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17178
Title: | Дискусійні питання визначення сутності стартапу |
Other Titles: | Discussion issues determining the essence of a startup |
Authors: | Бабицький, Р.В. Огренич, Д.Ф. Babitsky, R. Ohrenych, D. |
Citation: | Бабицький Р. В. Дискусійні питання визначення сутності стартапу / Р. В. Бабицький, Д. Ф. Огренич // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: збірник наукових праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет, 2023. – № 9 (310). – С. 127-134. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Одеський національний економічний університет |
ORCID: | 0000-0003-0201-6500 0009-0001-5967-8807 |
DOI: | DOI:10.32680/2409-9260-2023-9-310-127-134 |
Keywords: | визначення стартапа види інновацій інтелектуальний капітал технологічні маркетингові та організаційні інновації startup definition types of innovation intellectual capital technological marketing and organizational innovations |
Abstract: | Метою статті є розгляд теоретичних підходів до визначення сутності стартапу, як форми підприємництва.
В результаті виділено підвиди інновацій, а саме технологічні, маркетингові та організаційні. Також виокремлено інші
сутнісні ознаки стартапів: це новостворені або нещодавно створені бізнеси; значна частина стартапів, завершує свій
життєвий цикл невдало; швидке економічне зростання; є етапом життєвого циклу інноваційного бізнесу; функціонування
в умовах обмеженості внутрішніх матеріальних ресурсів та базуються в першу чергу на розвитку інтелектуального
капіталу. Розглянути ознаки, які на авторський погляд невиправдано віднесені до таких, що визначають сутність
стартапів: не обов’язково повинні діяти у мережі інтернет; не обов’язково базуються на сфері ІТ або інших сучасних
технологій; не є продуктом, а є бізнесом; не обов’язково орієнтується на міжнародний ринок або є глобальним за своєю
природою та джерелами фінансування. Практичне значення полягає у формулюванні авторського визначення сутності
стартапа, як новоствореного бізнесу, заснованого на інноваціях (технологічних, маркетингових, організаційних), що
базується на розширеному відтворенні інтелектуальних складових капіталу (просьюмеризмі). The objective of this article is to examine theoretical approaches to defining the essence of a startup as a form of entrepreneurship. A key feature of startups is innovative entrepreneurship, leading to an exploration of types of innovations. As a result, various subtypes of innovative activities are proposed: technological innovations – introductions that involve substantial changes in the production process, leading to shifts in qualitative, consumer characteristics of a product, or its cost of production; marketing innovations – introductions that involve significant changes in the process of product positioning and promotion in the market (without substantial changes to the product itself); organizational innovations – introductions that involve significant changes in business management, manifesting in a fundamental shift in a company's business model (without substantial changes both to the product and its market positioning), which may involve, for instance, changes in the method of purchasing or consuming a product, subsequently resulting in a significant increase in its utility. Other essential features of startups are also highlighted: they are newly established or recently formed businesses; a substantial proportion of startups conclude their life cycle unsuccessfully; rapid economic growth; they represent a phase in the life cycle of innovative business; they operate under limited internal material resources and primarily focus on the development of intellectual capital. The study also addresses characteristics that, in the author's opinion, are unjustifiably attributed to defining the essence of startups: they do not necessarily operate online; they are not necessarily based on IT or other modern technologies; they are not a product but a business; they do not necessarily target the international market or are global in nature and sources of funding. The article culminates in the author's definition of a startup as a newly established business founded on innovations (technological, marketing, organizational) that is based on the extensive reproduction of intellectual components of capital (prosumerism). |
URI: | http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17178 |
Other Identifiers: | УДК 658.5 JEL Classification: O310, M130 |
Appears in Collections: | № 9 (310) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
127-134.pdf | 714 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.