Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18384
Назва: Prospects for the development of film tourism
Інші назви: Перспективи розвитку кінотуризму
Автори: Redko, V.
Boieva, A.
Spirova, O.
Редько, В.Є.
Боєва, А.С.
Спірова, О.С.
Бібліографічний опис: Redko V. Prospects for the development of film tourism / V. Redko, A. Boieva, O. Spirova // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: збірник наукових праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет, 2024. – № 3-4 (316-317). – С. 151-159.
Дата публікації: 2024
Видавництво: Одеський національний економічний університет
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3569-907X
https://orcid.org/0009-0006-6146-9226
https://orcid.org/0009-0003-2229-2331
Ідентифікатор DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-3-4-316-317-151-159
Ключові слова: film tourism
cinema tour
film heritage
tourist motivation
tourist location
tourist image
кінотуризм
кінотур
кіноспадщина
туристична мотивація
туристична локація
туристичний імідж
Короткий огляд (реферат): The article is devoted to the study of the international and Ukrainian experience in the development of film tourism. The purpose of the article is to determine the prospects for the development of film tourism as a motivating factor for travel. Film tourism is a subtype of cultural tourism that covers a wide range of possibilities. Based on the study of literary sources and theoretical generalization, a classification of locations for film tourism was developed, which includes film tours, excursions, film studios, film museums, film festivals, film awards, film premieres. It was determined that cinema is a factor influencing the formation of tourist motivation and it is a source of the appearance of new tourist destinations. Filming locations, film festivals, film studios and film museums are the main objects of film tourism that attract the attention of tourists. Location attributes, scenery, landscapes, cultural, social, activity origin, cast and celebrities, plot and genre became the main factors determining the motives of movie trips. The popularity of film tourism on the international tourist market is due to the dynamic development of the world film industry, as evidenced by the industry's revenues, the number of tickets sold, and box office receipts. USA has the greatest capacity for the development of film tourism, but Great Britain and Ireland remain the most desirable film toirism destinations. Ukrainian film tourism is not developed, although it already has a significant film heritage and prospects for this. Famous Ukrainian film’s locations such as "Zakhar Berkut", "Taras Bulba", "Mad Wedding", "Storozova Zastava", "Dovbush", TV series "Chernobyl" are already included in tourist and excursion routes. Although film tourism is a niche type of tourism, it can become a powerful tool in the promotion of tourist destinations, a catalyst for infrastructure development, activation of public-private partnerships and can open new opportunities for product development and entrepreneurship in communities, such as tours and excursions to filming locations, the creation of museums film heritage or theme parks. For its popularization a comprehensive approach is proposed, which in the post-war reconstruction of Ukraine can become an element of forming its tourist image, which will be the focus of further research.
Мета: визначення перспектив розвитку кінотуризму як мотивуючого чинника для здійснення подорожі. Ме тодика: на основі вивчення літературних джерел й теоретичного узагальнення була складена класифікація локацій кінотуризму. Результати дослідження: кіно є чинником впливу на формування туристичної мотивації й джерелом появи нових туристичних дестинацій. Найбільшу потужність у розвитку кінотуризму має США, проте найвідвідуванішими напрямками залишаються Велика Британія та Ірландія. Українській кінотуризм не розвинений, хоча вже має значну кіноспадщину. Практична значимість: кінотуризм може стати потужним інструментом у промоції туристичних де стинацій. Для його популяризації запропонований комплексний підхід, який у повоєнному відновленні України може стати елементом формування її туристичного іміджу.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18384
Інші ідентифікатори: УДК 338.48: 316.7
JEL Classification: L830
Розташовується у зібраннях:№ 3-4 (316-317)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
151-159.pdf841,85 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.