Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18539
Title: | Контроль якості як функція системи управління підприємством |
Other Titles: | Quality control as a function of the enterprise management system |
Authors: | Горлова, О.П. Gorlova, O.P. |
Citation: | Горлова О. Контроль якості як функція системи управління підприємством / О. Горлова // Науковий вісник Одеського національного економічного університету. Всеукраїнська асоціація молодих науковців. – Науки: економіка, політологія, історія. – 2019. – № 6 (269). – С. 10-29. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Одеський національний економічний університет |
DOI: | 10.32680/2409-9260-2019-6-269-10-29 |
Keywords: | підприємство система управління якістю контроль якості функції процесний підхід вимоги стандарту ISO 9001:2015 єдиний ланцюг створення цінності enterprise quality management system quality control functions process approach requirements of ISO 9001:2015 standard single value chain |
Abstract: | Стаття присвячена дослідженню сучасних вимог до контролю
якості і можливостей їх реалізації в діяльності вітчизняних підприємств. Контроль
якості розглянуто з позиції системного та процесного підходів, визначено його
складові. Проведено критичний аналіз розвитку сутності контролю якості в
історичному аспекті. Уточнено взаємозв’язок та відмінності контролю та
забезпечення якості в системі управління підприємством. Наведено результати
порівняння дефініцій «контроль» та «моніторинг» якості, які використовуються в
нормативних документах України та спеціалізованій економічній літературі.
Досліджено зв’язок понять контролю та аудиту якості, здійснення яких
регламентовано міжнародними та національними стандартами з управління якістю.
Визначено місце контролю якості у системі управління якістю на сучасному етапі
її розвитку. Встановлено перелік процесів контролю відповідно до вимог стандарту
ISO 9001:2015. Запропоновано три групи процесів контролю якості: контроль
якості ресурсів підприємства, контроль основних процесів у ланцюгу цінності
(входів, виходів та дій з перетворення входів у виходи); інші процеси, до складу
яких увійшли процеси контролю якості загального характеру, а також процеси
контролю ресурсів, які не є власністю підприємства і знаходяться у нього на
збереженні. Результати систематизації представлено у формі таблиць відповідної
структури. Визначена невідповідність традиційних видів функціональних структур
управління сучасним вимогам до контролю якості. Доведена необхідність
дослідження системи управління якістю у функціонально-процесному розрізі як
основи оновлення традиційних функціональних структур та її адаптації до
сучасних вимог. The article is devoted to the research of modern requirements for quality control of realization possibilities in the activity of domestic enterprises. Quality control has been considered from the standpoint of system and process approaches, its components are defined. A critical analysis of the development of the essence of quality control in the historical aspect has been carried out. The relationship and differences between quality control and quality assurance in the enterprise management system have been clarified. The results of comparison of definitions of «control» and «monitoring» of quality, which are used in the normative documents of Ukraine and specialized economic literature, have been given. The relation between quality control and audit concepts regulated by international and national quality management standards has been investigated. The place of quality control in the quality management system at the present stage of its development has been determined. The list of control processes in accordance with the requirements of ISO 9001:2015 has been established. Three groups of quality control processes: quality control of enterprise resources, control of basic processes in the value chain (inputs, outputs, and actions to transform inputs into outputs); other processes that include quality control processes of a general nature, as well as resource control processes that are not owned and stored by the enterprise have been proposed. The results of the systematization have been presented in the form of tables of the relevant structure. The inconsistency of traditional types of functional management structures with modern requirements for quality control has been determined. The necessity of research of the quality management system in functional and process section as a basis for updating of traditional functional structures and its adaptation to modern requirements has been proved. |
URI: | http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18539 |
Other Identifiers: | УДК: 658.562:65.015.3 JEL Classification: L150; M190 |
Appears in Collections: | № 6 (269) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.