Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18575
Title: Адаптація міжнародних практик оподаткування та обліку нематеріальних активів до вітчизняних стандартів
Other Titles: Adaptation of international taxation and intangible asset accounting practices to national standards
Authors: Ілюхіна, Н.
Аскерова, І.
Ilykhina, N.
Askerova, I.
Citation: Ілюхіна Н. Адаптація міжнародних практик оподаткування та обліку нематеріальних активів до вітчизняних стандартів / Н. Ілюхіна, І. Аскерова // Науковий вісник Одеського національного економічного університету. Всеукраїнська асоціація молодих науковців. – Науки: економіка, політологія, історія. – 2019. – № 4 (267). – С. 59-73.
Issue Date: 2019
Publisher: Одеський національний економічний університет
DOI: 10.32680/2409-9260-2019-4-267-59-73
Keywords: відеофільми
наукові публікації
патенти
ліцензії
бізнес
база оподаткування
гудвіл
роялті
бренд
корпоративна етика
ділова репутація
business
base of interests
goodwill
up
brand
corporate ethics
business reputation
Abstract: Мета статті полягає у вивченні вітчизняних та світових практик нематеріальних активів оподаткування, обліку та оцінки, а саме ділової репутації та її базісу корпоративної етики. Неоднозначність підходів до визначення вартості підприємства, пов’язано з різними шляхами до визначення вартості нематеріальних активів та їх складових, в тому числі ділової репутації. Постійно виникають питання, що пов’язані з оцінкою підприємств з метою їх продажу і оподаткування, емісії акцій або інших цінних паперів, процесами приватизації. Методика дослідження. Вирішення поставлених у статті завдань здійснено за допомогою таких загальнонаукових і спеціальних методів дослідження: аналізу та синтезу, систематизації та узагальнення, діалектичного підходу. Результати. За результатами проведеного дослідження з’ясовано, що облік та оподаткування нематеріальних активів розвивається недостатньо швидкими темпами, що свідчить про наявність нереалізованого потенціалу його розвитку. Тобто можна сказати, що оцінка та оподаткування ділової репутації не дає цілісної картини щодо єдиного визначення кількісного та якісного підходів до цієї проблеми. Практична значущість результатів дослідження. У статті обґрунтовано, що впровадження запропонованих заходів буде сприяти подальшому стимулюванню ефективної діяльності підприємств за рахунок підвищення ролі ділової репутації. Розглянуто та проаналізовано певні розбіжності в однозначному зарахуванні ділової репутації до груп нематеріальних активів, їх оподаткування та обліку в грошовому виміру. Запропоновано пропозиції щодо шляхів вирішення проблем оцінки і джерел формування активів репутації в кількісних та якісних показниках.
The purpose of the paper is to study the domestic and international practices of taxation, accounting and valuation of intangible assets, namely, business reputation and its corporate ethics bases. The ambiguity of approach to determining the value of an enterprise is due to different ways to determine the value of intangible assets and their components, including business reputation. Issues related to the assessment of enterprises for the purpose of their sale and taxation, issuance of shares or other securities, privatization processes are constantly raised. Methods of research. The solution of the tasks posed in the article was carried out with the help of such general scientific and special research methods as: analysis and synthesis, systematization and generalization, dialectical approach. Results. According to the results of the study, it was found that the accounting and taxation of intangible assets is not developing at a sufficiently rapid pace, indicating that there is an unrealized potential for its development. That is, it can be said that the assessment and taxation of business reputation does not give a coherent picture of a single definition of quantitative and approaches to this problem. Practical significance of the research results. The article substantiates that the introduction of the proposed measures will further stimulate the effective operation of businesses and increase their competitive positions in to market. The main scientific points of the article can be used in the practice of small businesses. The article describes international and Ukrainian practices of taxation, accounting and evaluation of business reputation and its basis in corporation ethics. The paper analytics specific differences of monosomatic enlisting of business reputation into the groups nonmaterial assets, taxation and accounting in monetary expression on. The propositions on the ways of solving of problems of estimation and sources of formation of assets of reputation in qualitative expression were made.
URI: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18575
Other Identifiers: УДК 657.421:3(336.2+657):006.3
JEL Classification: M400; O340; H220
Appears in Collections:№ 4 (267)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59-73.pdf473,28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.