Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19027
Title: | Формування адаптивної оцінки бізнес-моделі в системі стратегічного менеджменту банку |
Other Titles: | Development of adaptive assessment of business model in bank’s strategic management system |
Authors: | Сергєєва, О.С. Serhieieva, S. |
Citation: | Сергєєва О. С. Формування адаптивної оцінки бізнес-моделі в системі стратегічного менеджменту банку / О. С. Сергєєва // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: збірник наукових праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет, 2024. – № 9 (322). – С. 47-53. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Одеський національний економічний університет |
ORCID: | https://orcid.org/0000-0002-5523-3894 |
DOI: | https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-9-322-47-53 |
Keywords: | банк бізнес-модель банку ідентифікація бізнес-моделей банків стратегічний менеджмент bank bank business model identification of bank business models strategic managemen |
Abstract: | У статті обґрунтовано, що трансформуючи та адаптуючи бізнес-модель відповідно до стратегічних цілей
та змін в операційному середовищі, банки можуть забезпечити свою конкурентоспроможність, фінансову стійкість та
успішність у довгостроковій перспективі. У статті розроблена модель адаптивної оцінки
бізнес-моделі банку в системі стратегічного менеджменту із систематизацією інструментарію, що дозволить
сформувати інформаційне підґрунтя для прийняття ефективних управлінських рішень стратегічного рівня. За
результатами проведеного дослідження зазначено, що оцінка бізнес-моделей банків тісно пов’язана зі стратегічним
менеджментом, що обумовлює необхідність проведення адаптації або кардинальної трансформації певних бізнес-моделей як засобів забезпечення довгострокової стійкості та конкурентоспроможності банків. The use of the business model as an element of the bank’s strategic management is a fundamental approach that ensures the alignment of market activity goals, available resources with the landscape and dynamics of the operating environment and stakeholders’ expectations. Transforming and adapting the business model according to the strategic goals and changes in the operating environment, banks can ensure their competitiveness, financial stability and success in the long-term. The analysis of research of adapting the business model of banks under conditions of uncertainty proved that the substantiation of proposals for determining the conditions under which banks work in order to initiate effective management decisions is an urgent issue. It is proposed to develop a model for adaptive assessment of the bank’s business model in the strategic management system with the systematization of tools, which will allow to create the information basis for making effective management decisions at the strategic level. As a result of its introduction, banks will be able to: optimize the allocation of resources, capital and productivity management; improve risk management and increase resilience to external shocks based on internal resources and management mechanisms; better meet the needs and expectations of customers. Understanding customer preferences, behaviors and demographics, using new technologies, banks can adapt products, services and sales channels to provide the highest value and service quality, which in turn increases customer loyalty, contributing to the bank’s sustainable competitiveness. It is noted that the development and implementation of the bank’s business model, caused by changes in the banking industry, are largely shaped under the influence of factors that are formed at the national and global levels and have a diverse nature of origin. Considering the above, the banks’ business model assessment is closely related to the strategic management, which calls for adaptation or radical transformation as a means of ensuring long-term sustainability and competitiveness. |
URI: | http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19027 |
Other Identifiers: | УДК: 336.201.2:336.01 JEL Classification: E580; G210; C510 |
Appears in Collections: | Кафедра банківської справи № 9 (322) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.