Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19170
Title: Концептуальні підходи до формування інтегрованої системи управління якістю послуг підприємств ресторанного бізнесу
Other Titles: Conceptual approaches and mechanism of formation of the integrated quality management system of restaurant business enterprises
Authors: Мостова, К.А.
Mostova, K.
Citation: Мостова К. А. Концептуальні підходи до формування інтегрованої системи управління якістю послуг підприємств ресторанного бізнесу / К. А. Мостова // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: збірник наукових праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет, 2024. – № 11 (324). – С. 7-14.
Issue Date: 2024
Publisher: Одеський національний економічний університет
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6394-9497
DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-11-324-7-14
Keywords: концептуальні підходи
система управління якістю
інтегрована система управління якістю послуг
ресторанний бізнес
підприємство ресторанного бізнесу
conceptual approaches
quality management system
integrated service quality management system
restaurant business
restaurant business enterprise
Abstract: Стаття присвячена дослідженню питань щодо інтегрованої системи управління якістю послуг підприємств ресторанного бізнесу. Метою дослідження є розкриття концептуальних підходів до формування інтегрованої системи управління якістю послуг. Під час дослідження було використано такі наукові методи: теоретичного узагальнення, формалізації, аналізу та синтезу, логічного узагальнення результатів. У науковій статті розкрито сутність інтегрованої системи управління якістю послуг. Проведено аналіз підходів до трактування поняття інтегрованої системи управління якістю послуг. Практична значущість результатів розкрита у наукових дослідженнях автора: зроблено аналіз підходів до трактування інтегрованої системи управління якістю послуг та визначено авторське трактування. Запропоновано механізм формування інтегрованої системи управління якістю послуг підприємств ресторанного бізнесу. Перспективи подальших наукових досліджень мають бути спрямовані на вирішення питання щодо впровадження та апробації інтегрованої системи управління якістю послуг на підприємствах ресторанного бізнесу України. The purpose of the study is to reveal conceptual approaches to the formation of an integrated service quality management system in order to develop a model of an integrated service quality management system adapted to enterprises in the service sector, which will allow the formation of key stages and elements of the mechanism for the formation of an integrated service quality management system of restaurant business enterprises. In the process of carrying out the research, the following scientific methods were used: theoretical generalization (to characterize the components of the integrated quality management system and approaches to its formation at the enterprises of the restaurant business); formalization, analysis and synthesis (for building a model and developing a mechanism for the formation of an integrated service quality management system of restaurant business enterprises); logical generalization of results (formulation of conclusions). The scientific article reveals the essence of the integrated quality management system. Research has been conducted and approaches to the interpretation of the concept of an integrated service quality management system have been formed. The main features of the concept are defined, namely: an integrated service quality management system is a holistic management system of restaurant business enterprises, meets the requirements of international standards for quality management systems, is aimed at balancing the interests of all interested parties and optimizing the social, environmental and economic results of activities. The restaurant business is a specific branch of the hospitality industry, which is very sensitive responds to changes in macroeconomic indicators. Development and implementation integrated quality management systems of restaurant business enterprises can become a way of survival and further development in the conditions unfavorable economic conditions caused by the pandemic, war, inflation, etc. The development of a model for the formation and implementation of an integrated quality management system of restaurant business enterprises is a scientific innovation. Prospects for further scientific research should to be focus attention on the development of theoretical and methodological principles and the development of practical recommendations for the implementation of an integrated service quality management system of restaurant business enterprises.
URI: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19170
Other Identifiers: УДК: 640.4:338.4
JEL Classification: M110
Appears in Collections:№11 (324)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7-14.pdf575,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.