Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19426
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorШикіна, О.В.-
dc.contributor.authorПавлоцький, В.Я.-
dc.contributor.authorДикий, П.Д.-
dc.contributor.authorКузнєцова, О.В.-
dc.contributor.authorShykina, O.-
dc.contributor.authorPavlotsky, V.-
dc.contributor.authorDykyi, P.-
dc.contributor.authorKuznietsova, O.-
dc.date.accessioned2025-06-04T20:14:37Z-
dc.date.available2025-06-04T20:14:37Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifierУДК 378.147-
dc.identifier.citationШикіна О. В. Інтеграція дуальної вищої освіти на базі Одеського національного економічного університету / О. В. Шикіна, В. Я. Павлоцький, П. Д. Дикий, О. В. Кузнєцова // Педагогічна Академія: наукові записки. – 2025. – № 14. – Режим доступу: https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/view/651/542en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19426-
dc.description.abstractМета дослідження полягає в аналізі та обґрунтуванні ефективних підходів до інтеграції дуальної вищої освіти на базі Одеського національного економічного університету (ОНЕУ). Розкрито сутність дуальної освіти як інноваційної форми підготовки фахівців, що поєднує теоретичне навчання у закладі вищої освіти із практичною підготовкою на підприємствах. Актуальність теми зумовлена необхідністю підвищення конкурентоспроможності випускників закладів вищої освіти на ринку праці шляхом удосконалення освітніх програм із залученням бізнес-середовища. Методи дослідження включали аналіз наукових джерел, нормативно-правових документів, статистичних даних, а також використання методів системного аналізу, порівняльного аналізу. Результати дослідження показали, що інтеграція дуальної освіти сприяє покращенню якості підготовки фахівців, зменшенню розриву між теоретичними знаннями та практичними навичками, а також підвищенню рівня працевлаштування випускників. Визначено ключові напрями адаптації освітніх програм до потреб ринку праці, зокрема через налагодження співпраці з підприємствами сфери економіки та бізнесу. Обґрунтовано необхідність удосконалення нормативно-правової бази для забезпечення ефективної реалізації дуальної освіти. Висновки свідчать про те, що впровадження дуальної вищої освіти в ОНЕУ є доцільним і перспективним кроком для підвищення якості підготовки фахівців. Рекомендовано розробити чіткі механізми співпраці між університетом і роботодавцями, розширити базу партнерських підприємств та впровадити гнучкі моделі навчальних програм із врахуванням галузевих особливостей. Отримані результати можуть стати основою для подальших досліджень і практичного впровадження дуальної освіти в інших закладах вищої освіти України.en_US
dc.description.abstractThe purpose of the study is to analyze and substantiate effective approaches to the integration of dual higher education at the Odesa National Economic University (ONEU). The essence of dual education as an innovative form of training specialists, combining theoretical learning at a higher education institution with practical training at enterprises, is revealed. The relevance of the topic is determined by the need to increase the competitiveness of university graduates in the labor market through the improvement of educational programs with the involvement of the business environment. The research methods included the analysis of scientific sources, regulatory documents, statistical data, as well as the use of methods of system analysis, comparative analysis, and modeling. Surveys among students and employers were conducted to identify the needs and expectations of the dual form of education. Expert interviews were used to identify barriers and opportunities for implementing dual education in the educational process of ONEU. The research results showed that the integration of dual education contributes to improving the quality of specialist training, reducing the gap between theoretical knowledge and practical skills, and increasing the employment rate of graduates. Key directions for adapting educational programs to labor market needs were identified, particularly through establishing cooperation with enterprises in the economic and business sectors. The necessity of improving the regulatory framework to ensure the effective implementation of dual education was substantiated. The conclusions indicate that the implementation of dual higher education at ONEU is a feasible and promising step towards enhancing the quality of specialist training. It is recommended to develop clear mechanisms of cooperation between the university and employers, expand the base of partner enterprises, and introduce flexible models of educational programs considering industry-specific features. The obtained results can serve as a basis for further research and practical implementation of dual education in other higher education institutions in Ukraine. University, Lviv Trade and Economic University, Volyn National University named after Lesia Ukrainka, Lviv National Technical University contribute to outlining the prospects of this educational strategy within the context of the Ukrainian hotel business. These instances contribute to delineating the prospects and effectiveness of this educational strategy within the landscape of the Ukrainian hotel business. The study evaluates the impact and success of dual education in effectively addressing the pervasive challenges associated with personnel shortages in the dynamic hospitality sector. It underscores the importance of fostering collaborative endeavors between academic institutions and industry stakeholders to navigate and overcome the complexities inherent in addressing workforce challenges. By elucidating successful implementations and establishing collaborations with major hotel networks, this article seeks to offer insights into the benefits and future trajectories that dual education holds for the Ukrainian hotel industry. The analysis of experiences aim to inform and guide future endeavors in shaping the landscape of education and workforce development within the dynamic hospitality sector.-
dc.language.isouken_US
dc.subjectдуальна вища освітаen_US
dc.subjectспівпраця з роботодавцямиen_US
dc.subjectстейкхолдериen_US
dc.subjectінтеграційні процесиen_US
dc.subjectпрактична підготовкаen_US
dc.subjectекономічна освітаen_US
dc.subjectінноваційні підходиen_US
dc.subjectRapidSkillsen_US
dc.subjectprofessional trainingen_US
dc.subjectcooperation with employersen_US
dc.subjectstakeholdersen_US
dc.subjectintegration processesen_US
dc.subjectpractical trainingen_US
dc.subjecteconomic educationen_US
dc.subjectinnovative approachesen_US
dc.subjectRapidSkillsen_US
dc.titleІнтеграція дуальної вищої освіти на базі Одеського національного економічного університетуen_US
dc.title.alternativeIntegration of dual higher education on the basis of Odesa National Economic Universityen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5281/zenodo.14849338-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5294-3367-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9999-265X-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0008-8929-045X-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0003-0574-2302-
Розташовується у зібраннях:Кафедра туристичного та готельно-ресторанного бізнесу

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
542.pdf254,07 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.