Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19427
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorШикіна, О.В.-
dc.contributor.authorКузнєцова, О.В.-
dc.contributor.authorShykina, O.-
dc.contributor.authorKuznietsova, O.-
dc.date.accessioned2025-06-04T20:26:12Z-
dc.date.available2025-06-04T20:26:12Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifierУДК 338.48 (477)-
dc.identifier.citationШикіна О. В. Сучасний стан, чинники та умови розвитку дуальної освіти України / О. В. Шикіна, О. В. Кузнєцова// Економіка та суспільство. 2025. – Вип. 71. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5482/5421en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19427-
dc.description.abstractУ статті досліджено сучасний стан, чинники та умови розвитку дуальної освіти в Україні. Проведено аналіз впровадження дуальної форми здобуття освіти (ДФЗО) у закладах вищої освіти на основі даних пілотного проєкту Міністерства освіти і науки України. Визначено основні тенденції розвитку дуальної освіти, рівень її інтеграції в систему підготовки фахівців, а також вплив зовнішніх факторів, зокрема карантинних обмежень та війни, на реалізацію ДФЗО. Виявлено, що впровадження дуальної освіти є нерівномірним залежно від регіонів та спеціальностей, з переважною концентрацією у технічних та економічних напрямах. Обґрунтовано необхідність розширення співпраці між закладами освіти та роботодавцями, модернізації освітніх програм відповідно до потреб ринку праці, а також вдосконалення правового регулювання дуальної освіти. Запропоновано рекомендації щодо подальшого розвитку ДФЗО в Україні, зокрема через діджиталізацію освітнього процесу, популяризацію дуальної освіти серед підприємств та інтеграцію нових спеціальностей.en_US
dc.description.abstractThis article examines the current state, factors, and conditions influencing the development of dual education in Ukraine. The research is based on an analysis of the implementation of the dual form of education in higher education institutions within the framework of a pilot project initiated by the Ministry of Education and Science of Ukraine. The study highlights the key trends in the development of dual education, the degree of its integration into the system of professional training, and the impact of external factors such as COVID-19 restrictions and the ongoing war on the implementation of DFE. The findings indicate that the adoption of dual education in Ukraine remains uneven, with significant variations across regions and fields of study. The highest levels of engagement in dual education have been observed in technical and economic disciplines, particularly in fields such as electrical engineering, mechanical engineering, automation, finance, and management. In contrast, there is limited integration of DFE into areas such as law, marketing, tourism, and the hospitality industry, which signals the need for broader sectoral expansion. Despite the proven benefits of dual education, several challenges hinder its full-scale implementation in Ukraine. These include insufficient collaboration between universities and employers, the absence of standardized legal regulations governing dual education programs, and the need for flexible educational models that align with the rapidly changing labor market. Additionally, the war has introduced new difficulties, such as disruptions in employer partnerships, logistical challenges for students, and reduced institutional capacity to maintain dual education initiatives. To address these issues, the study emphasizes the importance of strengthening partnerships between universities and businesses, revising educational curricula to ensure they align with labor market needs, and enhancing the legal framework supporting dual education. The research suggests that the digitalization of educational processes, including the use of virtual simulations, online internships, and remote monitoring tools, can significantly enhance the effectiveness of dual education. Moreover, increasing public awareness and promoting dual education among new industries and enterprises will facilitate higher graduate employability rates and foster sustainable economic development.-
dc.language.isouken_US
dc.subjectдуальна освітаen_US
dc.subjectспівпраця університетів і бізнесу,en_US
dc.subjectпрофесійна підготовкаen_US
dc.subjectінтеграція освіти і виробництваen_US
dc.subjectмодернізація освітиen_US
dc.subjectdual educationen_US
dc.subjectuniversity-business cooperationen_US
dc.subjectprofessional trainingen_US
dc.subjecteducation and industry integrationen_US
dc.subjectmodernization of educationen_US
dc.titleСучасний стан, чинники та умови розвитку дуальної освіти Україниen_US
dc.title.alternativeCurrent status, factors and conditions for the development of dual education in Ukraineen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-27-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5294-3367-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0003-0574-2302-
Розташовується у зібраннях:Кафедра туристичного та готельно-ресторанного бізнесу

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
5421.pdf313,57 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.