У статті запропоновано науково-практичний підхід до формування стратегії
діяльності комерційного банку в сучасних умовах. Інформаційною базою статті послужили
результати дослідження сучасних вчених і статистичні дані НБУ. Визначено, що причиною
існування стратегії банку є його місія. У результаті проведеного дослідження обґрунтовано,
що основними елементами стратегії є стратегічне бачення, стратегічне планування та
стратегія дій банку. Сформульовано визначення стратегії банку. Обґрунтовано підходи до
формування стратегії банку: традиційний, конкурсний, інтегративний і зовнішній.
Визначено, що частка банку на ринку банківських послуг при певному рівні прибутковості є
універсальною стратегічною метою його діяльності. Отже, існують тільки три
універсальні стратегії дій банку: стратегія агресивного зростання, стратегія помірного
зростання, консервативна стратегія. З даної точки зору слідує, що існують три основних
шляхи досягнення конкурентної переваги: виявлення таких ринкових сегментів у рамках всієї
економіки, де банк може лідирувати; отримання переваг за рахунок впровадження нових
банківських послуг; отримання переваг за рахунок ціноутворення. Показано, що стратегія
банку пов’язана з вибором моделі корпоративного управління банку, яка, у свою чергу,
залежить від особливостей економіки країни. Запропоновано використовувати японсько-
німецьку модель корпоративного управління банку як найбільш прийнятну для конкретних
політико-економічних умов України. Зазначено, що реалізація стратегії банку призводить до
формування універсального або спеціалізованого банку (корпоративного, роздрібного,
інвестиційного, розрахункового тощо).
The article proposes a scientific and practical approach to the formation of a strategy
for the commercial bank activities in modern conditions. The information base of the article was
the results of a study of modern scientists and statistical data of the NBU. It is determined that the
reason for the existence of the bank’s strategy is its mission. As a result of the study, it was
substantiated that the main elements of the strategy are the strategic vision, strategic planning and
action strategy of the bank. The definition of the bank’s strategy is formulated. Approaches to the
formation of the bank’s strategies have been substantiated: traditional, competitive, integrative
and external. It is determined that the bank’s share in the banking services market at a certain
level of profitability is the universal strategic goal of the bank’s activities. Consequently, there are
only three universal strategies for the bank’s actions: an aggressive growth strategy, a moderate
growth strategy, and a conservative strategy. From this point of view, it follows that there are
three main ways to achieve a competitive advantage: identifying such market segments throughout
the entire economy, where the bank can lead; receiving benefits through the introduction of new
banking services; getting benefits through pricing. It is shown that the bank’s strategy is
associated with the choice of a corporate governance model of the bank, which, in turn, depends
on the characteristics of the country’s economy. It is proposed to use the Japanese-German model
of corporate governance of the bank as the most suitable for the specific political and economic
conditions of Ukraine. It is noted that the implementation of the bank’s strategy leads to the
formation of a universal or specialized bank (corporate, retail, investment, settlement, etc.).