Мета статті - систематизація підходів науковців до визначення поняття
«ефективність» та «результативність» менеджменту підприємства. Методика. Для визначення сутності поняття «результативність» та «ефективність» менеджменту підприємства, використано метод логічного та теоретичного узагальнення результатів. Результати. На підставі емпіричних узагальнень в статті систематизовано підходи науковців до визначення поняття «ефективність» та «результативність» менеджменту підприємства. Запропоновано під результативністю розуміти ступінь реалізації певної стратегії, а під ефективністю розуміти оцінку використання ресурсів підприємства у ході її
реалізації. Встановлено, що основними факторами, які впливають на результативність
дистриб’юторського підприємства є: обсяг продажу, обертання дебіторської заборгованості, системні торгові точки, кількість планових візитів, кількість результативних замовлень та ІТ-забезпечення управління дистриб’юцією. Запропоновано використовувати
на підприємстві «Управління продажем з аналітикою КПД (якісна побудова дистрибуції)»
- автоматизація для налаштування прибуткової системи продажу. Практична значимість полягає в тому, що запропоновано використовувати на підприємстві «Управління
продажем з аналітикою КПД (якісна побудова дистрибуції)».
The purpose of the research is systematizes the approaches of scientists to the definition
of the concept of "Efficiency" and "Effectiveness" of the enterprise. The method basis for the study
is made up of the dialectical method of scientific knowledge, the methodology of system analysis.
To achieve the goal set in the work - to determine the essence of the concept of "Efficiency" and
"Effectiveness" of the enterprise, the method of logical and theoretical generalization of the results
were used. Results. Based on empirical generalizations, the article systematizes the approaches
of scientists to the definition of the concept of "Efficiency" and "Effectiveness" of the
enterprise. The factors that influence the performance of a distribution company are investigated.
The main factors affecting the performance of a distribution company are sales volume, accounts
receivable turnover, system outlets analysis, number of planned visits, number of productive orders,
and IT distribution management support. It is suggested to use at the enterprise "Sales management
with efficiency analysis (quality distribution)". This will allow you to analyze the sales system and make decisions. The advantages of the program include: speed and ease of
connection, payment only for the effective working day of the agent, supervisor workplace with
efficiency reports. The program allows you to set up an effective supervision system, increase the
sales system performance by 80%. Scientific novelty. The essence of the concept of "efficiency"
and "effectiveness" of enterprise management has become further developed in the article. Practical
importance is in the fact that it is proposed to use the company "Sales Management with efficiency
analytics (quality distribution)". The findings obtained in the future will be used to analyze
the performance of the enterprise based on the analysis of sales volume, receivables turnover,
the analysis of system outlets, the number of planned visits, the number of productive orders.