У статті визначено специфіку послуг міжнародного туристичного страхування та теоретичні аспекти забезпечення їх конкурентоспроможності. Проаналізовано
склад програм міжнародного туристичного страхування, які пропонують страхові компанії в Україні та закордоном. Ідентифіковано ключові фактори та запропоновано експрес підхід до інтегрального оцінювання конкурентоспроможності послуг міжнародного туристичного страхування, який базується на застосуванні таксономічного аналізу. Визначено рівні інтегрального показника конкурентоспроможності на основі побудови шкал за законом Фібоначчі. За результатами проведеної оцінки встановлено конкурентні позиції вітчизняних страховиків на ринку міжнародного туристичного страхування та надано їх якісну інтерпретацію.
Introduction. The modern travel market is characterized by constant changes in the external
environment, variability of consumer demand, the presence of a large number of tour operators
and travel agents, increasing uncertainty and risk in COVID-19. In such circumstances,
travel insurance is a necessary tool for the development of tourism and protection of market participants
from the destabilizing effects of external factors. Ensuring the competitiveness of international
travel insurance services is a prerequisite for insurance companies to achieve strong
competitive positions and stable activity in the travel services market.
Purpose. This study is aimed to develop theoretical aspects and practical recommendations for
improving the competitiveness of international travel insurance services. Results. The article
identifies the specifics of international travel insurance services and theoretical aspects of ensuring
their competitiveness. It was analyzed the composition of international travel insurance programs
offered by insurance companies in Ukraine and abroad. There were identified the key factors
and suggested approach to the integrated assessment of the competitiveness of international
travel insurance services, which is based on the application of taxonomic analysis. The levels of
the integrated indicator of competitiveness are determined on the basis of construction of scale
according to Fibonacci law. Based on the results of the assessment, the competitive positions of domestic insurers in the international travel insurance market were established and their qualitative
interpretation was provided. Practical significance of research results. The use of the proposed
rapid approach allows us to explore trends in the level of competitiveness of international
travel insurance services and provide their quality interpretation in order to develop and improve
measures to regulate and manage competitiveness.