У статті висвітлені аналітичні та прикладні аспекти функціонування галузі виноградарства як
перспективного напряму агробізнесу. Проаналізовано сучасний стан галузі, визначені основні тенденції, які властиві
обсягам виробництва продукції, динаміці урожайності, обсягам експорту та імпорту. Обґрунтовано перспективність
світового ринку для українських виробників продукції. Доведено, що галузь виноградарства має нереалізований потенціал,
що здатен своїм розвитком сприяти місцевому економічному піднесенню територіальних громад. Визначені проблеми, які
стримують розвиток галузі та запропоновані першочергові завдання на національному рівні та рівні окремих суб’єктів
господарювання. За результатами проведеного дослідження першочерговими стратегічними завданнями перспективного
розвитку галузі визнано необхідність залучення капітальних інвестицій для впровадження сучасних інноваційних
технологій охолодження, пакування, переробки й створення продукції з високою доданою вартістю, а також поглиблення
коопераційних відносин між виробниками винограду.
Introduction. Viticulture remains a strategic branch of the agro-industrial complex of Ukraine, providing the population
with valuable food products and processing industry with raw materials. Challenges of the modern globalization world, economic
declines, structural changes in the proses of reforming an agricultural sector of the economy force to identify strategic objectives
to increase the investment attractiveness of the industry, especially in small and medium-sized businesses. Given the importance of
small and medium-sized businesses in the development of the local economy, there is a need to study the prospects of viticulture in
the formation of local economic development. Purpose. The purpose of the study is to research of Ukrainian viticulture current state
and to develop some proposals for the revival of viticulture and transformation into a promising area of agribusiness development
in territorial communities Results. The article highlights the analytical and applied aspects of the functioning of the viticulture
industry as a promising area of agribusiness. The current state of the industry has been analyzed, main trends in changes in
production volumes, yield dynamics, export and import volumes have been determined. The prospects of the world market for
Ukrainian producers have been substantiated. It has been proved that the viticulture industry has an unrealized potential that can
contribute to territorial communities’ local economic growth. Problems that hinder the development of the industry have been
identified and priorities have been proposed at the national level and at the level of individual business entities. The main of them
are: setting up sales channels; choosing the right marketing policy and proper product advertising; search for potential investors
and attracting investment in the industry; improving the quality of grapes and wine and promoting their own brands among
consumers and others. Conclusions. According to the results of the study, the need for capital investment for the introduction of
modern innovative technologies of cooling, packaging, processing and creation of high value-added products, as well as deepening
cooperation between grape growers is recognized as a priority strategic task of long-term development of the industry.