У роботі досліджені теоретичні аспекти формування асортиментної політики на
підприємствах ресторанного господарства. Визначено сутність і види асортиментної
політики підприємства, розглянуто склад чинників, що впливають на її формування.
Розглянуто особливості формування і напрямки вдосконалення асортиментної політики на
підприємствах ресторанного господарства.
Дана загальна характеристика кафе-бару «Мілано» і проаналізована динаміка
основних показників його господарської діяльності за 2019-2021 роки. Досліджені склад та
структура асортименту продукції, проаналізований попит на окремі асортиментні групи
страв і напоїв та їх вклад у формування доходів на аналізованому підприємстві.
Обґрунтовані напрямки та шляхи удосконалення асортиментної політики кафе-бару
«Мілано». Представлені розрахунки економічної ефективності впровадження
запропонованих заходів.
The paper examines the theoretical aspects of the formation of the assortment policy at the
enterprises of the restaurant industry. The essence and types of the assortment policy of the
enterprise are determined, the composition of factors affecting its formation is considered. The
peculiarities of the formation and directions of improvement of the assortment policy at the
enterprises of the restaurant industry are considered.
The general characteristics of the "Milano" cafe-bar are given and the dynamics of the main
indicators of its economic activity for 2019-2021 are analyzed. The composition and structure of the
assortment of products were studied, the demand for separate assortment groups of dishes and
drinks and their contribution to the formation of income at the analyzed enterprise were analyzed.
Reasonable directions and ways to improve the assortment policy of the "Milano" cafe-bar.
Calculations of the economic efficiency of the implementation of the proposed measures are
presented.