У статті розкрито сутність економічної категорії «бізнес-план» як ключового інструменту для покращення
системи управління бізнесом. Здійснено аналіз практик із структурної побудови бізнес-плану компанії. Надано пропозиції
щодо формування ефективної структури бізнес-плану. Запропоновано доповнити структуру бізнес-плану блоком
соціальної відповідальності компанії. Окреслено ключові потреби стейкхолдерів у розрізі бізнес-плану. Виділено основні
способи практичного використання бізнес-плану різними групами стейкхолдерів. Здійснено огляд основних обмежень
бізнес-плану як інструменту в рамках системи управління компанією.
The volatility and uncertainty of the business environment, which currently affect companies on both short- and long term time horizons, require an effective business management toolkit at both strategic and tactical levels. This underscores the
relevance of the problem of using a business plan as a key management tool for companies. The purpose of this article is to identify
the essential characteristics and peculiarities of the structural design of a business plan, based on the key needs of stakeholders.
The article reveals the essence of the economic category "business plan" as a key tool for improving business management. The
author proposes to define a business plan both in terms of general vision, goals, strategy, and business tactics and in terms of a
management tool for formulating and implementing company budgets and plans. The author provides suggestions for creating an
effective structure of a comprehensive and concise business plan, including a social responsibility component. The article outlines
the key needs of stakeholders in relation to the business plan and identifies the primary ways in which different stakeholder groups
can use it. The article also provides an overview of the main limitations of the business plan as a management tool within the
framework of company management.