У статті розглянуто стан публікаційної активності, присвяченої економіці
знань в українській та міжнародній наукової періодиці. Акцентовано увагу на розкриття
ролі та значущості співпраці університетів та бізнесу в сфері R&D як детермінанти
розбудови економіки знань, джерела формування унікальних бізнес-орієнтованих знань.
Метою статті є оцінка поточного стану співпраці університетів та бізнесу в сфері R&D,
аргументація пріоритетності розвитку такого співробітництва для підготовки країн до
діяльності в умовах економіки знань. Проведений на основі результатів міжнародного
опитування аналіз активності співпраці університетів та бізнесу в сфері R&D показав, що
має місце в цілому невисокий рівень активності (3,788 за 7-бальною оцінкою) та значні
національні відмінності. Проведено порівняльний аналіз активності співробітництва
університетів та бізнесу в сфері R&D з використанням авторського методичного
інструментарію – здійснено позиціонування країн в матриці «Співпраця університетів та
бізнесу (UIC)»-«Індекс економіки знань (GKI)», що дозволило ідентифікувати належність
окремих країн до таких груп як: «Лідери», «Генератори», «Транслятори», «Очікуючі».
Охарактеризована роль наукової співпраці університетів та бізнесу в цих країнах та
визначено стратегічні завдання для кожної групи країн. Наголошено, що Україна
потрапила до групи «Очікувачі» (GKI=3,491 та UIC=47,6), але є шанс у короткостроковій
перспективі перейти до квадранту «Генератори», а стратегічно увійти до когорти
«Лідери» економіки знань. Для цього усім стейкхолдерам слід усвідомити роль
співробітництва університетів та бізнесу як детермінанти розбудови економіки знань.
Проведений кореляційно-регресивний аналіз між параметрами, які характеризують
розвиток співпраці (UIC), складовими та загальною рейтинговою оцінкою розбудови
економіки знань (GKI), дозволив верифікувати гіпотезу щодо провідної ролі наукової
співпраці університетів та бізнесу для формування економіки знань та міжнародного
визнання набутих досягнень. Виявлено сильну позитивну лінійну кореляцію між масивами
UIC та GKI: з субіндексом RDI (дослідження, розробки та інновації) – 0,7695; із загальним
рейтингом GKI – 0,7600; з субіндексом ICT (інформаційно-комунікаційні технології) –
0,7221; субіндексом E (розвиток економіки) – 0,74439. Надано рекомендації щодо
практичного використання результатів дослідження: обраховане рівняння лінійної
регресивної залежності може бути покладено в основу прогнозних оцінок положення
окремих країн в межах індексу економіки знань, використовуватися для моделювання
наслідків проєктів та ініціатив, спрямованих на активізацію співробітництва між
університетами та бізнесом у сфері R&D.
The article considers the state of publishing activity devoted to the knowledge economy in
Ukrainian and international scientific periodicals. The author focuses on the role and value of
university-business cooperation in the field of R&D as a determinant of the development of the
Knowledge Economy and a source of unique business-oriented knowledge. The purpose of this
article is evaluation of the current state of cooperation between universities and business in the field
of R&D, the argumentation of the priority of developing such cooperation to prepare countries for
activities in the Knowledge Economy conditions. Based on the results of an international survey, the
analysis of the activity of cooperation between universities and businesses in the field of R&D
showed that there is a generally low activity level (3.788 on a 7-point scale) and significant national
differences. A comparative analysis of the activity of cooperation between universities and business
in the field of R&D was carried out using the author’s methodological tools positioning of
countries in the matrix «University-Business Cooperation (UIC)» – «Knowledge Economy Index
(GKI)» – allowed to identify the belonging of individual countries to such groups as: «Leaders»,
«Generators», «Transmitters», «Waiting». The role of scientific cooperation between universities
and business in these countries is characterized and strategic tasks for each group of countries are
defined. The author underlined that Ukraine is in the group of «Waiting» (GKI = 3.491 and UIC =
47.6), but there is a chance to move in the short term to the quadrant of «Generators», and
strategically to enter the cohort of «Leaders» of the Knowledge Economy. To do this, all
stakeholders should realize the role of university-business cooperation as a determinant of the
development of the knowledge economy. The conducted correlation and regression analysis between
the parameters characterizing the development of cooperation (UIC), components and the overall
rating assessment of the development of the knowledge economy (GKI) allowed verifying the
hypothesis about the leading role of scientific cooperation between universities and business for the
formation of the Knowledge Economy and international recognition of the acquired achievements.
There is a strong positive linear correlation between the UIC and GKI arrays: with the RDI sub index (research, development and innovation) – 0.7695; with the overall GKI rating – 0.7600; with
the ICT sub-index (information and communication technologies) – 0.7221; with the E sub-index
(economic development) – 0.74439. Some recommendations for the practical use of the research
results are given: the calculated equation of linear regression dependence can be the basis for
forecasting the position of individual countries within the Knowledge Economy Index, used to model
the effects of projects and initiatives aimed at intensifying cooperation between universities and
businesses in the field of R&D.