У роботі розглядаються теоретичні основи формування стратегії розвитку підприємства. Узагальнено низку істотних ознак стратегії. Проведено аналіз зовнішнього середовища ринку косметичної продукції з використанням моделлі Ансоффа. Проведено SNW-аналізу для встановлення основних недоліків в діяльності підприємства. Напрямок розвитку підприємства обґрунтовано з використанням матриці Shell/DPM. Для реалізації стратегії «посилювання конкурентних переваг» запропоновано ряд заходів з розширення ринку збуту.
Доцільність усіх заходів обґрунтовано з використанням CVP-аналізу.
The paper examines the theoretical foundations of the formation of the company's development strategy. A number of essential features of the strategy are summarized. An analysis of the external environment of the cosmetic products market was carried out using the Ansoff model. A SNW analysis was conducted to establish the main shortcomings in the company's activities. The direction of the enterprise's development is substantiated using the Shell/DPM matrix. To implement the strategy of "strengthening competitive advantages", a number of measures to expand the sales market have been proposed.
The expediency of all measures is substantiated using CVP analysis.