В роботі розглянуто і узагальнено психологічні особливості самосприймання та самосвідомості студентської молоді. Також висвітлено ряд особливостей і протиріч соціально-психологічного характеру, що характеризуються розвитком студентської молоді. Проаналізовано моделі розвитку самопізнання студентського віку, та формування самопізнання; теоретичні моделі структурних і самосвідомих функцій; планування життєвого укладу як аспекту розвитку впевненості в собі в прогнозі і обожнюванні; особистість як більшість майбутнього; цінності, які визначають сенс існування студента. Подано огляд методик для дослідження самосприймання, самооцінки студентів різного віку. Обґрунтовано їх вибір. З метою репрезентативності кількісного виразу самооцінки розглянуто декілька методик самооцінки. Приділено увагу самоактуалізації особистості студента, самовідношенню та самоповазі. Після проведеної діагностики надано характеристику досліджуваної групи та описано результати досліджень по кожній з попередньо використаних методик. Зроблено узагальнений висновок щодо самооцінки студентів по курсам – від першого по четвертий. Досліджено динаміку зміни самооцінки. Встановлено взаємозв’язок між самооцінкою та самоактуалізацією, самовідношенням і самоповагою студентської молоді.
The paper considers and summarizes the psychological features of self-perception and self-awareness of student youth. It also highlights a number of features and contradictions of a socio-psychological nature that characterize the development of student youth. The author analyzes the models of development of self-knowledge of student age and the formation of self-knowledge; theoretical models of structural and self-conscious functions; planning of life style as an aspect of the development of self-confidence in forecasting and adoration; personality as the majority of the future; values that determine the meaning of student's existence. An overview of methods for studying the self-perception and self-esteem of students of different ages is presented. Their choice is substantiated. In order to ensure the
representativeness of the quantitative expression of self-esteem, several self-assessment methods are considered. Attention is paid to the self-actualization of the student's personality, self-attitude and self-respect. After the diagnostics, the characteristics of the study group are given and the results of the research on each of the previously used methods are described. A generalized conclusion is made about the self-esteem of students by courses - from the first to the fourth. The dynamics of changes in self-esteem is investigated. The relationship between self-esteem and self-actualization, self-attitude and self-respect of students is established.