Purpose. To develop recommendations for the corporate digital responsibility (CDR) strategy aimed at increasing the level of
integration of corporate social responsibility (CSR) and information systems (IS) of the company. To develop a mathematical
model of coordination decisions regarding CSR with production and business activities of companies.
Methodology. The introduction of the methods of: logical generalization made it possible to define CDR adapted to Ukrainian
realities; analysis and synthesis – to point out the need to integrate CSR with IS; comparative analysis – to determine directions,
tasks, requirements for the implementation of CDR; logical abstraction – to substantiate the need to implement strategy for CDR
implementation, develop its stages, tasks and goals of each stages; mathematical analysis – to develop mathematical model of coordination of management decisions.
Findings. A definition of CDR, adapted to Ukrainian reality, which became the conceptual basis of the presented research, is
proposed. The need for integration of CSR and IS and the formation of a new mechanism – CDR, as a result of the evolution of CSR,
is substantiated. The directions, tasks, and requirements for the implementation of CDR are defined. The need to implement the
strategy for the implementation of CDR are substantiated, its stages, tasks and goals of each stage are developed. It is indicated that the
integration of CSR and IS can take place iteratively, with management gaining experience and finding optimal methods and tools.
Originality. A mathematical model that allows one not only to coordinate various management decisions, but also to forecast
their short-term and long-term results, is developed.
Practical value. The proposed approach to CDR strategy formation will increase the effectiveness of CDR and improve the
integration of CSR and IS. The developed mathematical model will allow one not only to solve the problem of coordination of
management decisions, but will also help to economically spend IT resources and speed up the delivery of results.
Мета. Розробити рекомендації щодо впровадження
стратегії корпоративної цифрової відповідальності (КЦВ),
спрямованої на підвищення рівня інтеграції корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) і інформаційних
систем (ІС) компанії. Розробити математичну модель
узгодження рішень щодо КСВ і виробничої та бізнес-діяльності компаній.
Методика. Запровадження методів: логічного узагальнення дозволило запропонувати визначення КЦВ,
що буде адаптоване до українських реалій; аналізу й
синтезу ‒ вказати на необхідність інтеграції КСВ з ІС;
порівняльного аналізу ‒ визначити напрями, задачі та
вимоги до впровадження КЦВ; логічного абстрагування ‒ обґрунтувати необхідність уведення стратегії реалізації впровадження КЦВ, розробити її етапи, задачі та
мету кожного з етапів. Методи математичного аналізу ‒
розробити математичну модель узгодження управлінських рішень.
Результати. Запропоновано визначення КЦВ, адаптоване до українських реалій, що стало концептуальною
основною представленого дослідження. Обґрунтована
необхідність інтеграції КСВ та ІС і формування нового
механізму – КЦВ як результату еволюції КСВ. Визначені напрями, задачі, вимоги для впровадження КЦВ.
Обґрунтована необхідність упровадження стратегії реалізації КЦВ, розроблені її етапи, задачі та цілі кожного з
етапів. Вказано, що інтеграція КСВ та ІС може відбуватися ітераційним чином, із набуванням менеджментом
досвіду та знаходженням оптимальних методів та інструментів.
Наукова новизна. Розроблена математична модель,
що дозволить не тільки узгоджувати різнопланові управлінські рішення, але й прогнозувати їх короткострокові
та довгострокові результати.
Практична значимість. Запропонований підхід формування стратегії КЦВ збільшить ефективність КСВ і
покращить інтеграцію КСВ та ІС. Розроблена математична модель дозволить не тільки вирішити задачу узгодження управлінських рішень, але й допоможе ощадливо витрачати ресурси ІС та прискорити отримання результатів.