Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10825
Title: Концептуальні засади формування систем управління якістю на підприємствах сфери інжинірингових послуг
Other Titles: Conceptual principles of formation of quality management system in enterprises of engineering service
Authors: Траченко, Л.А.
Trachenko, L.
Citation: Траченко Л. А. Концептуальні засади формування систем управління якістю на підприємствах сфери інжинірингових послуг / Л. А. Траченко, Т. Лосіцька, В. Бондарь // Institutional development mechanisms of the financial system of the national economy: collective monograph. – Batumi : Publishing House “Kalmosani”, 2020. – P. 176-198.
Issue Date: 2020
Publisher: Publishing House “Kalmosani”
Keywords: система управління якістю
міжнародні стандарти
ISO 9001:2015
інжинірингові послуги
процесний підхід
оцінювання ризиків
quality management system
international standards
ISO 9001:2015
engineering services
process approach
risk assessment
глава з книги
Abstract: Обгрунтовано актуальність дослідження питань щодо формування систем управління якістю на підприємствах сфери інжинірингових послуг як засобу забезпечення належного рівня якості робіт/послуг, стимулювання конкурентоспроможності підприємств та їхнього інноваційного потенціалу. Акцентовано увагу на тому, що стандарт ISO 9001:2015 позиціонує себе як стандарт для систем менеджменту бізнесу, має органічно вписуватися в загальну систему менеджменту організації та не суперечити її принципам. Розглянуто найбільш значущі відмінні особливості стандарту ISO 9001:2015 та переваги порівняно з попередньою версією ISO 9001:2008. Обгрунтовано сутність та роль процесного підходу в системах управління якістю підприємств сфери інжинірингових послуг. Доведено, що оптимальними методами для оцінювання ризиків у системах управління якістю підприємств сфери інжинірингових послуг є: причинно-наслідкова діаграма Ісікави, діаграма Парето, метод експертних оцінок. Наведено переваги та недоліки кожного з методів, можливих для застосування підприємством. Побудовано алгоритм FMEA-аналізу процесів виконання робіт (послуг) та розкрито методологію його застосування.
The relevance of research into the issues of forming quality management systems in engineering services enterprises as a means of ensuring the proper level of quality of works / services, stimulating the competitiveness of enterprises and their innovative potential. Attention is drawn to the fact that the ISO 9001: 2015 standard positions itself as a standard for business management systems, should fit organically into the overall management system of the organization and not contradict its principles. The most significant features of ISO 9001: 2015 and the advantages over the previous version of ISO 9001: 2008 are considered. The essence and role of process approach in quality management systems of enterprises of engineering services are substantiated. It is proved that the optimal methods for risk assessment in the quality management systems of enterprises in the field of engineering services are: causality Ishikawa diagram, Pareto diagram, method of expert assessments. The advantages and disadvantages of each of the methods that can be used by the company are given. The algorithm of FMEA-analysis of processes of work (services) execution is constructed and the methodology of its application is revealed.
URI: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10825
Appears in Collections:Кафедра економіки, права та управління бізнесом



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.