Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14959
Title: Управління бізнес-процесами в епоху інноваційної конкуренції підприємств в індустрії гостинності
Other Titles: Management of business processes in the era of innovative competition of enterprises in the hospitality industry
Authors: Саєнсус, М.А.
Saiensus, M.
Citation: Саєнсус М. А. Управління бізнес-процесами в епоху інноваційної конкуренції підприємств в індустрії гостинності / М. А. Саєнсус // Науковий вісник Одеського національного економічного університету. – Одеса : ОНЕУ, 2022. – № 3-4 (292-293). – С. 68-73.
Issue Date: 2022
Publisher: Одеський національний економічний університет
DOI: DOI:10.32680/2409-9260-2022-3-4-292-293-68-73
Keywords: бізнес-процеси
інновації
конкуренція
підприємствами сфери гостинності
інноваційний розвитку
індустрія гостинності
Індустрія 4.0.
business processes
innovation
competition
hospitality enterprises
innovation development
hospitality industry
Industry 4.0.
Abstract: У статті розглянуто основні тенденції інноваційного розвитку бізнес-процесів в індустрії гостинності. Актуальність обраної теми визначається необхідністю визначення інноваційних факторів взаємодії бізнес-процесів в умовах сучасного, постійно розвивається суспільства, зростання значущості гостинності в сучасному суспільстві; насущністю проблеми раціонального використання ресурсів у рамках інноваційного розвитку суспільства під впливом зростання конкуренції; недостатністю досліджень проблеми комплексного розвитку системи управління підприємствами сфери гостинності за умов інноваційного розвитку. Теоретичною основою дослідження є праці вчених у галузі теорії та практики розвитку індустрії гостинності, його бізнес-процесів, його стратегічного планування. У статті використовувалися методи логічного моделювання, елементи системного підходу, порівняльного аналізу. Основне завдання дослідження полягає у визначенні, обґрунтуванні та вирішенні питань методичного та практичного характеру, пов'язаних з удосконаленням бізнес-процесів під впливом Індустрії 4.0. Найбільш суттєві результати, полягають у наступному: виявлено системні властивості інновації, що дозволяють розглядати їх як фактор впливу на соціально- економічну систему, обґрунтовано основи інноваційного бізнес-процесів в індустрії гостинності.
The main tendencies of innovative development of business processes in the hospitality industry are considered in the article. The relevance of the chosen topic is determined by the need to determine the innovative factors of interaction between various business processes in a modern, constantly evolving society, the increasing importance of the hospitality industry in modern society; the urgency of the problem of rational use of resources in the framework of the innovative development of society under the influence of growing competition; insufficient research on the problem of integrated development of the management system of enterprises in the hospitality industry in the context of innovative development. These factors determined the purpose, objectives and structure of the article. The main purpose of this study is to analyze the main trends in the development and improvement of business processes in the hospitality industry and their system properties. The theoretical basis of this study is the works of scientists in the field of theory and practice of the development of the hotel industry, its business processes, its strategic planning, legislative acts and regulatory documents governing the functioning of the industry. The article used the methods of logical modeling, elements of the system and process approach, comparative analysis. The main purpose of the study is to identify, justify and solve methodological and practical issues related to the improvement of business processes under the influence of Industry 4.0 and digitalization. The most significant results are as follows: the systemic properties of innovation have been identified, allowing them to be considered as a factor influencing the socio-economic system, the main goals for the development and improvement of business processes have been disclosed; substantiated the foundations of innovative business processes in the hospitality industry. Innovations in this area of business will contribute to economic growth and improve the quality of life of the population.
URI: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14959
Other Identifiers: УДК 338.486.12
JEL Classification: L260, L830, L840, Z320
Appears in Collections:Кафедра туристичного та готельно-ресторанного бізнесу
№ 3-4 (292-293)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
68-73.pdf480,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.