Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15387
Title: | Training and development of supervisors of supporting professions in Ukraine |
Other Titles: | Навчання та розвиток супервізорів допомогаючих професій в Україні |
Authors: | Астремська, І.В. Astremska, I. |
Citation: | Astremska I. Training and development of supervisors of supporting professions in Ukraine / I. Astremska // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Психологія. –2022. – №2. – С.36-41. |
Issue Date: | 2022 |
DOI: | https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.7 |
Keywords: | training supervisor care professions practical skills supervision vocational education навчання супервізор професії допомоги практичні навички супервізія професійна освіта |
Abstract: | The article is devoted to the topical problem of introduction of the institute of supervision for qualitative mastering of practical skills in professions of help. The effectiveness of supervision is primarily determined by the professional and personal characteristics of the supervisor.
The concept of "supervisor", professional requirements for his knowledge, skills, abilities and specific traits, functions and experience are analyzed. The importance of the organization's personnel as the most valuable human resource, which must be provided with quality supervision that meets its leading professional needs, is proved. It is emphasized that the training of supervisors should be based on a developmental approach, going through five stages of career development. Opportunities for training supervisors are described, the main and alternative options are given; identified a wide range of learning opportunities that can be used in various combinations to enhance their effectiveness. There are a number of general aspects that apply to training programs for all supervisors.
Specific techniques of supervisory intervention, prerequisites and obstacles to the organization of the supervisor's work are identified Стаття присвячена актуальній проблемі запровадження інституту супервізії для якісного оволодіння практичними навичками у професіях допомоги. Ефективність супервізії в першу чергу визначається професійно-особистісними характеристиками супервізора. Проаналізовано поняття «супервайзер», професійні вимоги до його знань, умінь, навичок та специфічних якостей, функцій і досвіду. Доведено важливість персоналу організації як найціннішого людського ресурсу, який повинен бути забезпечений якісним керівництвом, що відповідає його провідним професійним потребам. Наголошується, що підготовка супервізорів має ґрунтуватися на розвивальному підході, проходячи п’ять етапів розвитку кар’єри. Описано можливості навчання супервізорів, наведено основні та альтернативні варіанти; визначено широкий спектр можливостей навчання, які можна використовувати в різних комбінаціях для підвищення їх ефективності. Є ряд загальних аспектів, які стосуються програм навчання для всіх керівників. Визначено конкретні прийоми супервізорського втручання, передумови та перешкоди для організації роботи супервізора. |
URI: | http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15387 |
Other Identifiers: | УДК 159.922.6+316.624 |
Appears in Collections: | Кафедра мовної та психолого-педагогічної підготовки |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Astremska.pdf | 342,2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.