Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16314
Title: Моделювання управлінських рішень на підприємствах ресторанного бізнесу
Other Titles: Simulation of management decisions at restaurant business enterprises
Authors: Бедрадіна, Г.К.
Мостова, К.А.
Bedradina, G.
Mostova, K.
Citation: Бедрадіна Г. К. Моделювання управлінських рішень на підприємствах ресторанного бізнесу / Г. К. Бедрадіна, К. А. Мостова // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: збірник наукових праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет, 2023. – № 1-2 (302-303). – С. 100-107.
Issue Date: 2023
Publisher: Одеський національний економічний університет
ORCID: ORCID ID:0000-0001-8202-8709
ORCID ID: 0000-0002-6394-9497
DOI: DOI:10.32680/2409-9260-2023-1-2-302-303-100-107
Keywords: управлінські рішення
підприємство
бізнес-процеси
ресторанний бізнес
моделювання
management solutions
enterprise
business processes
restaurant business
modeling
Abstract: Стаття присвячена актуальним питанням щодо удосконалення прийняття управлінських рішень на підприємствах ресторанного бізнесу. Важливою передумовою підвищення ефективності управління є процеси моделювання та прогнозування, аналіз умов прийняття, реалізації й контролю за виконанням управлінських рішень. В статті розглянуто класифікація управлінських рішень. Доведено, що процесний підхід в менеджменті ресторанного бізнесу дозволить приймати ефективні рішення в умовах дефіциту часу та зростаючого обсягу інформації. В умовах конкуренції, зниження обсягів споживання послуг, керівництву підприємств необхідно приймати обґрунтовано об'єктивні рішення в ситуаціях виключної складності. На основі узагальнення теоретичних досліджень в статі запропоновано удосконалена модель процесу прийняття, реалізації й контролю за виконанням управлінських рішень.
The restaurant industry is currently facing its biggest challenge in recent times. In order to survive in difficult conditions, restaurant business owners transform the usual formats of activity and activate all possible reserves and key resources. The effectiveness of managerial activity largely depends on the manager's ability to solve non-standard tasks and problems. The article defines the characteristic features of management decisions. The requirements for management decisions are characterized. A management decision is made by the management system for purposeful influence on the managed system, which ensures obtaining the appropriate results to achieve the specified goal. The ability and ability to make the right decisions constitute the competence of a manager at any level of management. The given classification of management decisions makes it possible to characterize any decision. Making management decisions is an important part of the management activity around which the life of the organization revolves. The decision-making process is complex and multifaceted. It includes a number of stages and operations. The questions about how many and which stages should take place in the decision-making process, what is the specific content of each of them, are solved by managers in different ways. It depends on the manager's qualifications, a certain situation, leadership style and organizational culture. Appropriate measures include reorientation of target criteria, giving new meaning to management functions and delineating vectors for improving business processes of enterprises in the service sector, which will contribute to the realization of their main business goals. Comprehensive validity of decisions means the need to make them on the basis of the most complete and reliable information. They should cover the entire spectrum of issues, the completeness of the enterprise's needs, take into account the peculiarities of the ways of development of the industry and the surrounding environment, include an analysis of resource provision, scientific and technical capabilities, target directions of development, economic and social prospects of the enterprise.
URI: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16314
Other Identifiers: УДК 658.5.012.1
JEL Classification: М110
Appears in Collections:Кафедра туристичного та готельно-ресторанного бізнесу
№ 1-2 (302-303)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
100-107.pdf615,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.