Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18849
Title: Теоретико-методологічні засади дослідження проблеми євроінтеграції української освіти
Other Titles: Theoretical and methodological foundations of research into the problem of European integration of Ukrainian education
Authors: Юшкевич, Ю.С.
Yushkevych, Y.
Citation: Юшкевич Ю.С. Теоретико-методологічні засади дослідження проблеми євроінтеграції української освіти / Ю.С. Юшкевич // Наукові проблеми господарювання на макро-, мезо- та мікроекономічному рівнях : зб. матеріалів ХХІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Одеського національного економічного університету (Одеса, 25-26 квітня 2024 р.). – Одеса : ОНЕУ, 2024. – C. 11-13.
Issue Date: 2024
Publisher: Одеський національний економічний університет
Keywords: євроінтеграція
українська освіта
European integration
Ukrainian education
Abstract: Євроінтеграція є одним із стратегічних напрямків розвитку України. Інтеграція в європейський освітній простір сприяє зближенню стандартів та підвищенню якості освіти в нашій країні. Варто зазначити, що процес євроінтеграції вимагає активної участі України у міжнародній співпраці, тому дослідження цієї проблеми може допомогти у визначенні оптимальної стратегії такого співробітництва та реалізації міжнародних освітніх програм, виявити перешкоди для такої взаємодії. Крім того, євроінтеграція обумовлює необхідність модернізації усіх галузей суспільства, зокрема освітньої, що актуалізує пошук шляхів підготовки кваліфікованих кадрів, які відповідатимуть європейським стандартам, адже саме це сприятиме підвищенню конкурентоспроможності випускників українських освітніх закладів на міжнародному ринку праці [1, с. 165]. Вищезазначене свідчить про важливість та актуальність дослідження проблеми євроінтеграції української освіти як для наукової спільноти, так і для розвитку суспільства в цілому.
European integration is one of the strategic directions of Ukraine's development. Integration into the European educational space contributes to the convergence of standards and the improvement of the quality of education in our country. It is worth noting that the process of European integration requires the active participation of Ukraine in international cooperation, therefore, the study of this problem can help in determining the optimal strategy of such cooperation and the implementation of international educational programs, and identify obstacles to such interaction. In addition, European integration necessitates the modernization of all sectors of society, in particular education, which actualizes the search for ways to train qualified personnel who will meet European standards, because this is what will contribute to increasing the competitiveness of graduates of Ukrainian educational institutions in the international labor market [1, p. 165]. The above indicates the importance and relevance of studying the problem of European integration of Ukrainian education both for the scientific community and for the development of society as a whole.
URI: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18849
Other Identifiers: УДК: 1:378+339.923
JEL сlassification: D830; Z000
Appears in Collections:Кафедра філософії, історії та політології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11-13.pdf473,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.