Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19253
Title: Партнерство «Нової Пошти» з українськими бізнесами: оптимізація процесів доставки «останньої милі»
Other Titles: Nova Poshta's partnership with Ukrainian businesses: optimising last-mile delivery processes
Authors: Жарська, І.О.
Хачірова, Ю.С.
Zharska, I.
Khachirova, Yu.
Citation: Жарська І. О. Партнерство «Нової пошти» з українськими бізнесами: оптимізація процесів доставки «Останньої милі» / І. О. Жарська, Ю. С. Хачірова // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: збірник наукових праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет, 2024. – № 12 (325). – С. 94-98.
Issue Date: 2024
Publisher: Одеський національний економічний університет
ORCID: https://orcid.org/0009-0009-4945-8913
DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-12-325-94-98
Keywords: логістика
«остання миля»
підприємство
партнерство
бізнес
доставка
logistics
«new mile»
enterprise
partnership
business
delivery
Abstract: У статті розглянуто важливість логістики «останньої милі» у контексті сучасного ринку та визначено її ключову роль у формуванні конкурентних переваг для бізнесів. Метою роботи є аналіз партнерства ТОВ «Нова пошта» з українськими бізнесами у контексті логістики «останньої милі». Нами були використані такі методи: логічно семантичний, аналіз, опис, порівняння, синтез тощо. Підкреслено, що ефективна логістика «останньої милі» дозволяє компаніям значно знижувати витрати, підвищувати швидкість доставки та зменшувати час, необхідний для обробки замовлень. Дослідження виявило, що саме ці фактори є критично важливими для забезпечення задоволеності споживачів, а також для зростання продажів у бізнесах-партнерах ТОВ «Нова Пошта». У статті також розглядаються останні тенденції в логістиці «останньої милі», зокрема, розвиток технологій, що полегшують доставку та повернення товарів, а також співпраця з бізнесами-партнерами «Нової Пошти». Стаття має важливе практичне значення для українських бізнесів, які прагнуть оптимізувати свої логістичні процеси.
The article considers the importance of last-mile logistics in the context of the modern market and identifies its key role in shaping competitive advantages for businesses. We used the following methods: logical and semantic, analysis, description, comparison, synthesis, etc. It is emphasised that effective last-mile logistics allows companies to significantly reduce costs, increase delivery speed and reduce the time required to process orders. The study found that these factors are critical for ensuring customer satisfaction and sales growth in the partner businesses of Nova Poshta LLC. The study of consumer needs highlights the main ‘pains’ faced by buyers and their impact on purchasing decisions. It is described that free delivery and returns, the ability to track parcels, as well as flexibility in choosing the time and date of delivery are important aspects that contribute to the growth of brand trust. The article analyses how these factors affect the consumer experience, highlighting their important contribution to increasing loyalty to companies. The article also discusses the latest trends in last-mile logistics, including the development of technologies that facilitate the delivery and return of goods, as well as cooperation with partner businesses. The case studies of companies such as Rozetka, Eldorado and Intertop demonstrate how partnership with Nova Poshta has had a positive impact on their business processes, reduced logistics costs and increased customer satisfaction. Scientific novelty. The studied trends and practical aspects of cooperation can serve as a basis for developing strategies for improving logistics processes in small and medium-sized businesses, which is critical for their competitiveness in the modern market. Practical importance. The article is of great practical importance for Ukrainian businesses seeking to optimise their logistics processes. It is emphasised that partnership with Nova Poshta LLC can serve as an effective tool for improving service and increasing sales.
URI: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19253
Other Identifiers: УДК: 656.073.7
JEL Classification: М 010, M 110, O 100
Appears in Collections:Кафедра маркетингу та міжнародної логістики
№12 (325)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
94-98.pdf486,01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.