Основною метою статті є систематизація та структурування основоположних принципів фінансового
планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства, яке є важливою складовою загального процесу управління
фінансами підприємства. У статті досліджено принципи фінансового планування у рамках стратегічного планування,
наочно представлена модель фінансового планування зовнішньоекономічної діяльності. У статті також проаналізовані
різні рівні фінансового планування, а саме стратегічне, поточне та тактичне планування. Класифіковано та
проаналізовано внутрішні та зовнішні фактори, що впливають на процес фінансового планування. Крім того, у
статті розглядаються етапи формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності та окреслюються етапи процесу
фінансового планування в цьому контексті. На закінчення підкреслюється важливість включення фінансового планування
зовнішньоекономічної діяльності як важливого аспекту процесу фінансового менеджменту для підприємств, які прагнуть
присутності на міжнародному ринку.
The article is devoted to systematization of methodical bases of financial planning of foreign economic activity of
the enterprise as a component of management process. The principles of foreign economic activity planning in the context of
strategic planning were considered, among which were: purposefulness, alternativeness, globality, consistency, continuity, realism,
quantitative and qualitative certainty, long-term, efficiency and social orientation. A schematic model of foreign economic activity
planning is presented, which demonstrates the priority of determining planning goals. Such levels of planning of foreign economic
activity of the enterprise as strategic, current, and tactical were analyzed. Systematized internal and external factors influencing
the financial planning of foreign economic activity, which together affect to some extent the foreign economic potential of the company. The direction of planning of foreign economic activity depends on them. The stages of formation of the strategy of foreign
economic activity are considered, among which: formation of the strategy of foreign economic activity; identification of the purpose
and main goals of foreign economic activity of the enterprise; strategic analysis; modeling scenarios of probable development of
events; introduction into practice of the company's activity of the most effective alternative; formation of a strategic plan of foreign
economic activity; development of tactical plans; preparation for implementation; organization of implementation of the selected
strategy; evaluation in practice of the chosen strategy and control over its implementation. The stages of the process of planning
the foreign economic activity of the enterprise are considered separately, among which are: setting goals; collection and processing
of necessary information; implementation of forecasts; development and substantiation of planning methods; formation of a model
for planning foreign economic activity. It was concluded that the planning of foreign economic activity should be an integral part
of the management process in the enterprise, hoping for its presence in the international market.